TEST Jeep Wrangler: de anti-SUV

Akkoord, de nieuwe Jeep Wrangler is uitgerust met een 8-trapsautomaat en veel snufjes waardoor we hem als ‘geconnecteerd’ mogen beschouwen. En ja, hij gedraagt zich tegenwoordig aardiger dan ooit op het asfalt. Maar noem hem alsjeblieft geen SUV! Bedankt…

TEST Jeep Wrangler: de anti-SUV

Vergeet niet dat de Wrangler de directe afstammeling is van de fameuze Jeep Willys die zijn diensten tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft bewezen. Sindsdien is generatie op generatie verschenen maar de oorspronkelijke designtaal bleef behouden: elke Wrangler pronkt met de typische grille met zeven sleuven, ronde koplampen (de YJ-generatie uitgezonderd), herkenbare spatborden, de verticale voorruit en de bekende geblokte vormen in het algemeen.

De nieuwste generatie (JL) is geen revolutie maar alweer een evolutie geworden. Hij is breder, iets aerodynamischer en heeft grotere ramen gekregen. Zijn ronde lichten – LED’s – brengen ode aan de legendarische CJ uit 1945. Met andere woorden: de Wrangler is en blijft een echte Wrangler en dus ook een echte Jeep.

Deuren open

TEST Jeep Compass: in de eerste plaats een Jeep

Binnenin is de evolutie nog duidelijker merkbaar. Vooral de betere materiaalkeuze valt op, net als het tot 8,4″ grote display waarmee je toegang hebt tot Apple CarPlay of Android Auto. Tussen de tellers spotten we bovendien nog een scherm (3,5 of 7″) waarvan je alle rij-info kan aflezen. Maar een Wrangler zou een Wrangler niet zijn als je geen verschillende mogelijkheden hebt voor het dak. Van een stoffen exemplaar dat je manueel of elektrisch kan openen tot een hard dak met verwijderbare panelen: de mogelijkheden zijn uitgebreider dan ooit… En uiteráárd is het mogelijk om de portieren uit te nemen.

Beter op de baan

De nieuwe Wrangler laat zich uitrusten met een 8-trapsautomaat van specialist ZF. Deze versnellingsbak doet zijn voorganger in een vingerknip vergeten en laat zich aan een van twee motoren koppelen: aan een 2-liter benzine met 272 pk en 400 Nm koppel of aan een 2.2-liter diesel die de vorige 2.8 vervangt en 200 pk en 450 Nm belooft. Beide combinaties zorgen ervoor dat de Wrangler geen moeite heeft met hernemingen, zelfs niet in gedachten houdend dat deze Jeep meer dan 2 ton weegt. Bovendien getuigt deze 4×4 meer dan ooit van een degelijk weggedrag op het asfalt. Wie met de vorige Wrangler heeft gereden, zal het verschil zeker merken – in de positieve zin – maar voor wie het de eerste keer is, zal het toch nog steeds een aanpassing blijven. Dit is wat dat betreft nog steeds geen Alfa Stelvio, om een naam te noemen. Vooral de besturing blijft daarvoor veel te vaag. Een sportieve rijstijl wordt dan ook niet bepaald aangemoedigd in de Wrangler.

Overal door

Gelukkig kan de Wrangler nog steeds meer dan gewoon overtuigen naast het asfalt. Met dank aan zijn stevige bodemvrijheid (25 cm), zijn versterkte 4×4-aandrijving, zijn versnellingsbak met korte verhoudingen enzovoort. Kies je voor de Rubicon-versie, krijg je daar naast terreinbanden nog een elektronisch sperdifferentieel voor- en achteraan bovenop, net als een elektronisch loskoppelbare stabilisatorstang.

Concreet: de Wrangler (zeker de Rubicon) geraakt nog steeds bijna overal door, doorgaans met veel gemak. Dat konden we aan den lijve ondervonden toen we ons door de stortregen in de Oostenrijkse Alpen waagden. Alle versies die we toen hebben uitgeprobeerd, konden het aan, met inbegrip van de Sahara-versie uitgerust met alleseizoensbanden. En vanzelfsprekend vormt doorwaden ook geen probleem met een Wranger. 76 cm blijkt meer dan diep genoeg.

Conclusie

De nieuwe Wrangler is een evolutie geworden en dat juichen we toe. Hij is veiliger, comfortabeler en gedraagt zich eindelijk iets makkelijker in de omgang op de baan, maar dit alles zonder zijn afkomst te verloochenen. Ja, dit is nog steeds een échte Jeep.

De Jeep Wrangler 2-deurs CRD in cijfers

Motor : 4-cilinder diesel, 2.143 cc ; 200pk bij 3.500tr/min ; 450Nm bij 2.000tr/min
Aandrijving : vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 4.334/1.894/1.879
Leeggewicht (kg) : 2.086
Koffervolume (l) : 192 – 587
Tankinhoud (l) : 66
0 – 100 km/u (sec) : 9,6
Prijs : € 45.500 BTWi
Vermogen : 200 pk
Topsnelheid : 160 km/u
Opg. gem. verbruik : 7,4 l/100km
CO2 : 195 g/km

Andere versie

2,0 T Sahara : 272 pk ; € 52.200 BTWi