TEST Nissan GT-R: oude krijger

De huidige generatie Nissan GT-R – bij kenners bekend als R35 – werd in Japan geïntroduceerd in 2007 en het was meteen de eerste die de naam ‘Skyline’ liet vallen én wereldwijd beschikbaar was. Eerst met 485 pk, vervolgens met 550 pk en tegenwoordig met 570 pk (of 600 als je voor de Nismo kiest). Je merkt het: de GT-R kan ondanks zijn leeftijd nog steeds mee met de concurrentie. Ook in de praktijk?

TEST Nissan GT-R: oude krijger

Tot de komst van de volledig nieuwe R36 zullen er in principe geen evoluties van de R35 meer verschijnen. Daarvan hebben we er trouwens al een pak geteld, waarvan de meest ingrijpende in 2011 en in 2016. Bij die laatste facelift kreeg hij onder andere een hertekend radiatorrooster dat meer koude lucht vangt, nieuwe zijschorten, andere bumpers en een voorspoiler die een betere aerodynamica belooft. Het luchtweerstandscoëfficiënt bleef gelijk op 0,26 maar de ingenieurs zijn er wel in geslaagd om bepaalde delen van de GT-R stijver te maken, zoals de motorkap en de kofferstructuur bijvoorbeeld.

Praktisch (voor een supercar)

Om het even snel over die koffer te hebben: daar kan je wat mee. Heel wat zelfs! Voor wie een Ferrari of andere onpraktische supercars gewoon is, is deze GT-R niets minder dan een openbaring. Gaan winkelen voor meer dan één persoon? Geen probleem! Je kan zelfs enkele passagiers meenemen als je wil, ook al zitten ze achteraan krap.

Mooier afgewerkt

Aan boord van de GT-R is het iets gezelliger dan enkele jaren geleden: er werd komaf gemaakt met de goedkoopste plastics en er zijn een pak minder knopjes aanwezig (11 in plaats van 27). Dat laatste komt door de toevoeging van een nieuwer 8″-aanraakscherm dat in de boordplank geïntegreerd is. Ook het stuur werd hertekend – met een knap resultaat – en bevat vaste schakelpeddels.

Hoe rijdt dat, zo’n GT-R?

Zijn 3.8 liter V6 met twee turbo’s levert 570 pk en 637 Nm en dat respectievelijke vermogen en koppel wordt nog steeds met een ongelofelijke efficiëntie in de vier hoeken geduwd. Onder eender welke weersomstandigheid blijft deze auto vertrouwen bieden. Dat komt door zijn evenwichtige onderstel en slimme vierwielaandrijving die tot 50% van de beschikbare trekkracht richting achteras kan versluizen. Wielspin? Daar heeft de GT-R nog nooit van gehoord. Bovendien blijft het al bij al een redelijk comfortabele auto. Zonder omwinden is dit een supercar die je dagdagelijks kan gebruiken. De ingenieurs hebben er zelfs aan gedacht om de 6-trapsautomaat in de comfortstand minder luid van versnelling te doen wisselen dan vroeger. De klachtendienst wérkt bij Nissan, zo veel is duidelijk.

Een beetje nerveus is de GT-R ook wel – zeker in de strafste rijmodus – maar op gebied van stabiliteit heeft deze Nissan van absoluut niemand lessen te trekken. En dan hebben we het nog niet eens over de forse acceleraties gehad. Die zijn weergaloos en in één woord: sensationeel! 0 tot 100 km/u? Daarvoor hoef je zelfs niet eens tot 3 te kunnen tellen…

Conclusie

De redelijk lomp uitziende GT-R mag dan al vele jaren meegaan in zijn huidige generatie, hij kan nog steeds uitpakken tegen sportwagens die het dubbele (en meer) kosten. Weet evenwel dat deze Nissan in de loop der jaren in prijs is blijven stijgen en dat je toch 100.000 euro moet rekenen.

De Nissan GT-R in cijfers

Motor : V6 biturbo, benzine, 3.799cc, 570pk bij 6.800tr/min, 637Nm tussen 3.300 en 5.800tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 6-trapsautomaat met dubbele koppeling

L/b/h (mm) : 4.710/1.895/1.370

Leeggewicht (kg) : 1.752

Koffervolume (l) : 315

Tankinhoud (l) : 74

0 – 100 km/u (sec) : +- 2,7

Prijs : vanaf € 99.900 BTWi

Vermogen : 570 pk

Topsnelheid : 314 km/u

Opg. gem. verbruik : 11,8 l/100km

CO2: 275 g/km