TEST Range Rover Sport SD4: kan een tweeliter verleiden?

De Range Rover Sport werd – net als de gewone Range Rover – eerder dit jaar onder handen genomen. Het recept voor beide modellen was identiek: de komst van een plug-in hybride, lichte aanpassingen aan het koetswerk en een dubbel scherm aan boord. Ditmaal gingen we met de SD4-diesel op stap. Een verslag!

TEST Range Rover Sport SD4: kan een tweeliter verleiden?

De nieuwe Range Rover Sport is een imposante SUV die klasse uitstraalt. Binnenin waan je je dan ook een echte koning. Maar dan liefst geen al te kleine koning, want hoewel ik met m’n 1m82 weinig moeite had om in te stappen, kan ik me best inbeelden dat kleinere personen hier iets meer moeite mee zullen hebben.

Vanop de achterbank wordt er evenmin geklaagd, al heb je er wel iets minder beenruimte dan je zou vermoeden. En de koffer? Die is met 784 liter laadvolume best ruim te noemen. Gooi je de achterbank plat, komt er 1.761 liter vrij. Redelijk netjes.

Puike zithouding

De zithouding voor de bestuurder is zonder meer ideaal: je zit hoog en hebt veel ruimte rondom. Bovendien zijn stuur en zetel volledig instelbaar, wat de zoektocht extra makkelijk maakt, en laat het infotainmentsysteem zich intuïtief bedienen via het grote 10″ touchscreen met zijn 21:9 breedbeeld-verhouding. Gemakkelijk én overzichtelijk.

Dieselen

Het dieselaanbod is sinds de facelift van deze Range ongewijzigd gebleven. De SD4 die onder de motorkap ligt, een 2-liter biturbodiesel waarvan we een tijdje geleden in de nieuwe Discovery hebben kunnen proeven, produceert 240 pk en 500 Nm koppel en drijft uiteraard alle vier de wielen aan. En dat loopt best vlot… Of toch zeker als je vanuit stilstand vertrekt. Wil je onderweg iemand inhalen, duurt het iets langer: hét moment waarop je beseft dat het motorblok slechts 2 liter cilinderinhoud telt. Met de voet vol op het gas, heeft deze Range immers even de tijd nodig om de juiste versnelling van de elektronisch gestuurde ZF achttrapsautomaat vast te grijpen, waarna de naald op de toerenteller tot 4.500 tr/min klimt. Weliswaar reageert de bak sneller in de sportstand én kan je ook zelf schakelen, al geeft dat geen meerwaarde aan de rij-ervaring. Dus: deze tweeliter volstaat maar een zwaardere motor zal je waarschijnlijk meer plezier verschaffen.

Comfort

Land Rover monteert knappe 20-duimswielen onder deze Sport. Knap, dat wel, maar ze doen het comfort allesbehalve ten goede. En dan te denken dat je ook 22-duimers kan bestellen. Komt daarbij dat de onafhankelijke wielophanging met schroefveren ook van de stugge soort zijn. Dat biedt voordelen voor de wegligging maar haalt ook weer het comfortgehalte naar beneden. Ik had hier liever luchtvering onder gezien…

Verbruik

Het verbruik tijdens de testweek viel goed mee. Zelfs met een (zeer) sportieve rijstijl kwam ik aan een gemiddelde van 9,1l/100km en dus mag het geen grote opgave wezen om onder 8l/100km te blijven. Doenbaar dus, al ligt de fabrieksopgave natuurlijk nog lager (6,5l/100km, 164g/km CO2).

Conclusie

De nieuwe Range Rover Sport is een fijne auto om in te zitten én om mee te rijden. Verwacht echter geen echte sportprestaties van de 240 pk sterke 2-liter biturbodiesel: over het sprintje tot 100 km/u doet hij 8,3 seconden en snel hernemen is niet altijd meteen aan de orde. Wie bovendien veel comfort wil, laat de grote velgenmaten best links liggen. Kopen? Dat kan met minstens € 65.000 op zak..