Instappen in de leefruimte van een Volkswagen California Ocean 6.1 is super eenvoudig. Je schuift de zijschuifdeur open en komt meteen in het woongedeelte terecht dat ook dienstdoet als keuken en slaapkamer. Het meubilair is sober maar smaakvol ingericht aan de linkerkant (dat al zo sinds de late jaren 70 bij VW). Van rechts naar links zie je een gootsteen met kraan, twee gaspitten en een bijzonder krachtige en ruimbemeten compressorkoelkast. Daaronder zitten twee deuren die toegang geven tot al het keukengerei, verder er is een besteklade en ruimte voor proviand. In de bagageruimte vind je ook een kleerkast, een opbergkast en een nog extra kastje helemaal bovenaan. De achterkant van het voertuig wordt omgetoverd tot woonkamer als de tafel is geplaatst, de voorstoelen worden dan om hun as gedraaid in de richting van de zitbank. Zo kunnen hier 4 personen gemakkelijk en comfortabel zitten als het weer wat minder is.
Twee bedden
Om rechtop te kunnen staan, is er het elektrische uitvouwdak. Met een druk op de knop van de computermodule die de verschillende comfortfuncties van het voertuig aanstuurt, schuift het uitvouwdak in enkele seconden open. Zo ontstaat niet alleen een ideale slaapplaats voor een kind, eens opengeklapt kan je ook perfect staand koken. De achterbank kan ook worden omgevormd tot een volwaardig ligbed door de zit en de rug horizontaal te klappen. Vervolgens neem je de 3-delige matras uit de bagageruimte en kan je genieten van een bed dat ruim 120 cm breed is. Qua comfort is deze matras eerder hard en je rug kan er maar beter aan wennen. Wij voorzagen een extra kampeermatras om iets zachter te liggen.
Advertentie – lees hieronder verder
Zoals thuis
onderweg merk je pas hoe clever deze California 6.1 werd ontworpen door mensen die gewend zijn om te kamperen. Er is veel verlichting aan boord en elke slaapplaats heeft twee leeslampjes. Als het donker is, brengt de LED-sfeerverlichting van het keukenblok een gezellige sfeer in de bus. Nog meer slimme details merk je aan de vele USB- en 12V-aansluitingen binnenin. Als de California is aangesloten op 220V, kunnen twee huishoudelijke stopcontacten worden gebruikt om apparaten zoals een laptop of tablet van stroom te voorzien. De meeste rolgordijnen om de ramen te verduisteren, zijn perfect geïntegreerd. Voor de ruiten in voordeuren worden ondoorzichtige gordijntjes met magneten voorzien. De rondleiding zou onvolledig zijn als de zonneluifel zouden vergeten. Die zit aan de zijkant van het voertuig gemonteerd en blijkt bijzonder nuttig bij fel zonlicht of zelfs wanneer lichte regen buiten zitten onmogelijk zou maken.
Eén motor, twee versies
Volkswagen gebruikt zijn 2.0 TDI-motor, waarvan twee versies beschikbaar zijn: 150 of 204 pk. Dat volstaat voor deze California die leeg al 2.470 kg op de weegschaal zet. De dieselmotor wordt gecombineerd met een manuele zesversnellingsbak of een 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling. Die laatste past perfect bij de “relaxte” filosofie van de California. Wij kregen de gelegenheid om een proefrit te maken met de minder krachtige versie in combinatie met 4Motion vierwielaandrijving. In de praktijk blijkt 150 pk eerder krap te zijn, want accelereren gaat vrij moeizaam door het forse gewicht van de auto. Daarom valt deze California – die zich verrassend makkelijk laat sturen – vooral te smaken met een rustige rijstijl. Het rijcomfort blijft altijd overeind en aerodynamische geluiden blijven op de achtergrond, zelfs op de snelweg. De kers op de taart is het brandstofverbruik van ongeveer 8 liter/100 km, wat echt matig is voor een bestelwagen met vierwielaandrijving.
Besluit
De belangrijkste troef van deze Volkswagen California is zijn veelzijdigheid. Dankzij de nog redelijke afmetingen is hij perfect dagelijks inzetbaar én het is eveneens een mobiele woning waarmee je op plaatsen kan komen waar (grotere) campers doorgaans worden geweigerd. Hij voelt zich overal op zijn gemak, zelfs in de stad, hij verbruikt beduidend minder brandstof dan de kolossen die we steeds vaker op de weg zien. Daarom betaal je tevens minder voor péages of parkings wat een flinke slok op de borrel scheelt. Hij is perfect op maat van een koppel of een klein gezin en heeft slechts één nadeel, zijn prijs. De vrij eenvoudige Beach-versie betaal je € 63.026 maar dat loopt al snel op tot € 75.413 voor de Ocean-uitvoering in onze test. Wie nog enkele opties aanvinkt, pusht de rekening gemakkelijk naar 80.000 euro of meer. Voor dat geld koop je ook al een comfortabelere camper, maar die is dan wel strikt voorbehouden voor recreatief gebruik. Het hippiekarakter van de Volkswagen Combi is duidelijk voorbij, maar zijn coole imago heeft het overleefd.
Volkswagen California Ocean 6.1 : technische fiche
Motor : 2.0 liter, 150 pk et 340 Nm
Aandrijving : vierwielaandrijving
Transmissie : zeventrapsautomaat
L/b/H (mm) : 4.904 / 1.904 / 1.990
Leeggewicht (kg) : 2.470
Kofferinhoud (l) : NB
0 tot 100 km/u (s) : NB
Topsnelheid (km/u) : 183 km/u
Gemiddeld verbruik WLTP (l/100 km) : 7.4
CO2 : 195 g/km
Prijs : 75.712 euro
Inschrijftaks : Vlaanderen : 0€, Wallonië en Brussel: 0€
Jaarlijkse rijbelasting : Vlaanderen : 150€, Wallonië en Brussel : 150€
Ecomalus Wallonië : 0€
- Polyvalent
- Uitgekiende inrichting
- Wekt overal sympathie op
- Erg forse prijs
- 150 pk motor is eerder nipt
- Beperkte leefruimte
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be