Benzine
Puristen zullen het niet graag lezen, maar de elektrische auto gaat de verbrandingsmotor automatisch verdringen, want het is gewoon een beter product. Dat zegt een topmanager bij Volkswagen, die er verder voor pleit om de technologie niet via politieke regels door te drukken. Toch kan de elektrische auto het niet in z’n dooie eentje.
Tesamen zullen zes van de grootste oliebedrijven dit jaar 93 miljard dollar winst maken. En terwijl de prijzen aan de pomp bijzonder pittig blijven, steekt België jaarlijks miljarden in fossiele subsidies. Deze woekerwinsten aanpakken wordt geen wandeling in het park.
Hybrides zitten weer helemaal in het brandpunt van de belangstelling. Nadat de Chinezen de grens verlegden, springt nu ook het oliebedrijf Aramco op de kar. Met hetzelfde doel: beter doen dan pionier en gevestigde waarde Toyota. Met technologie die nota bene zestig jaar oud is.
Tegen 2046 zouden de fossiele brandstoffen weg kunnen uit de Europese tankstations. Niet omdat de verbrandingsmotoren dan allemaal vervangen zijn door batterijpacks, wel omdat er genoeg synthetische, hernieuwbare alternatieven kunnen zijn om ze te voeden. Dat stelt althans een nieuwe studie. De vaststelling klinkt hoopvol, maar de realiteit achter de cijfers is een pak nuchterder.
De energiecrisis is intussen heel reëel. Een vat olie is opnieuw boven de grens van 100 dollar gestegen. In België zijn de prijzen aan de pomp nog niet gevolgd, maar dat zal de komende dagen ongetwijfeld gebeuren. Eén vraag dringt zich meer dan ooit op: biedt een elektrische auto echt een economisch voordeel tegenover die schommelende olieprijzen?