Boetes

ANPR-camera’s kunnen 95% van de mobiele telefoongebruikers achter het stuur bestraffen

ANPR-camera’s kunnen niet alleen nummerplaten scannen, maar ook verboden gedrag kunnen detecteren, zoals het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur. VIAS zou graag zien dat het wettelijk kader wordt aangepast, zodat deze camera’s op Belgische bodem ten volle kunnen worden benut.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 23 okt. 2023 | Leestijd: 6 min

De afgelopen maanden heeft de Belgische overheid zijn inspanningen om gevaarlijk gedrag op de weg te controleren en te bestrijden aanzienlijk opgevoerd. Trajectcontroles en Lidars worden op grote schaal gebruikt om snelheidsovertreders op te sporen, terwijl ook steeds vaker speciale controleacties worden georganiseerd om mensen te betrappen die geen veiligheidsgordel dragen, hun kinderen geen gordel omdoen of hun mobiele telefoon gebruiken achter het stuur.

Onlangs dacht de regering eraan om daarvoor ook het ANPR-cameranetwerk langs onze wegen en snelwegen te gebruiken, waarmee nu al nummerplaten worden gescand om te controleren of de toegang tot een lage-emissiezone is toegestaan of dat het voertuig een technische keuring heeft ondergaan. Maar het project werd afgeblazen door een verschillende instanties die klaagden dat het de privacy van mensen zou schenden. Het idee was om dit netwerk te gebruiken om bestuurders te straffen die hun mobiele telefoon achter het stuur gebruiken, omdat dit gedrag de dood van gemiddeld 30 mensen per jaar veroorzaakt en nog eens 2500 anderen verwondt.

Advertentie – lees hieronder verder

Technologie gebruiken

Op 10 en 11 oktober voerde de politie in het hele land een grote controleactie uit om gebruikers van mobiele telefoons achter het stuur te betrappen. En het was de moeite waard: meer dan 2.500 bestuurders werden op heterdaad betrapt met hun telefoon. Deze operatie staat echter op zichzelf en volgens VIAS is er weinig kans dat dit soort marathons het gedrag op de lange termijn zal veranderen.

De verkeersveiligheidsorganisatie pleit daarom voor het gebruik van ANPR-camera’s voor dit doel. Aan Sud Presse verklaarde VIAS dat “de gewoonte er bij sommige mensen zo ingebakken zit dat het erg ingewikkeld lijkt om deze plaag te bestrijden door middel van preventie of de angst om op heterdaad te worden betrapt door een politieagent”.

foto-cameras

Uiterst nauwkeurig

VIAS wijst erop dat het ANPR-camerasysteem zijn waarde al heeft bewezen. De organisatie baseert dit op de resultaten van tests die gedurende enkele maanden in België zijn uitgevoerd, maar die uiteraard niet tot iets concreets hebben geleid vanwege politieke tegenstand en de wet op de privacy. Dankzij kunstmatige intelligentie is het systeem zeer effectief in het filteren van foto’s en weerhoudt het alleen voertuigen waarvan de bestuurder zijn telefoon gebruikt. Bovendien werkt het systeem ook ‘s nachts en in alle weersomstandigheden.

In Nederland zijn dergelijke controles al toegestaan en blijkt dat ze wel degelijk een gedragsverandering teweeg hebben gebracht. Volgens VIAS zijn de toestellen uiterst nauwkeurig, waardoor overtredingen kunnen worden vastgesteld die een politieagent niet zou kunnen ontdekken, zoals het gebruik van een telefoon op de schoot. De Nederlandse autoriteiten lijken de nauwkeurigheid van deze technologie te bevestigen: naar schatting 95% van de overtreders wordt bestraft. 

De volgende legislatuur?

VIAS heeft zich natuurlijk gerealiseerd dat het gebruik van ANPR-camera’s om het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur op te sporen niet voor deze regeringsperiode zal zijn. De organisatie vestigt daarom haar hoop op de volgende regering, die in de herfst van 2024 zal aantreden.

Maar is dit mogelijk, gezien de negatieve houdingen over privacy? Volgens Sud Presse lijkt het erop dat deze negatieve houdingen in feite niet bestaan. Er waren hooguit gemengde commentaren, maar geen officieel negatief advies van het controleorgaan van de Politionele Informatie (COC).

We zullen moeten afwachten hoe de zaken zich ontwikkelen en of de volgende regering de kwestie zal aanpakken en deze controles zal opleggen. Voorstanders van ANPR-camera’s zeggen dat de beelden automatisch worden gewist als er geen overtreding is begaan. Dit moet uiteraard nog worden gecontroleerd. Er zijn al enkele zeer dubieuze gevallen geweest van beelden die alsnog zijn gebruikt… Momenteel bedraagt de boete bij betrapping op heterdaad 174 euro (+ administratiekosten) in het geval van een minnelijke schikking en 235 euro (+ administratiekosten) bij een veroordeling door het parket.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon