Sinds 1 februari 2021 kunnen steden en gemeentes in Vlaanderen zelf kleine snelheidsovertredingen (maximaal 20 km/u) in een zone 30 of zone 50 bestraffen. Hiervoor mogen ze GAS-boetes uitschrijven. Zo’n boete wordt verstuurd naar de titularis van de nummerplaat, maar bij een bedrijfswagen is dat een rechtspersoon: een bedrijf of een leasingmaatschappij. En dan is de vraag: wie was de bestuurder?
Boeteprocedure stopt
Het probleem is dat gemeentes geen stok achter de deur hebben om de echte bestuurder te achterhalen wanneer het antwoordformulier niet (correct) ingevuld wordt. “Als het bedrijf niet reageert op de brief van de sanctionerend ambtenaar, staat daar geen sanctie tegenover. De sanctionerend ambtenaar komt dan niet te weten wie er reed en ook het bedrijf kan niet verantwoordelijk worden gesteld, want een bedrijf kan geen auto besturen. Als een bedrijf de identiteit van de bestuurder wel meedeelt, is bovendien vaak de termijn van vijftien dagen al verstreken”, zegt jurist Dave Danckaerts aan HLN.
Gemeentes kunnen deze ‘onopgeloste’ GAS-boetes wel doorsturen naar politie en justitie, maar in de praktijk gebeurt daar blijkbaar niets mee, stelt de krant Nieuwsblad vast. Nochtans is dit geen verrassing. In een advies van de Vlaamse Mobiliteitsraad (MORA) aan het Vlaams Parlement staat: “Een weigering om de onmiskenbare bestuurder mee te delen, resulteert meestal in het stopzetten van de boeteprocedure.”
Advertentie – lees hieronder verder
Tot 4.000 euro boete
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) vindt dat de Vlaamse parketten deze dossiers wel ernstig moeten nemen. Ze wijst erop dat het voor zogenaamde rechtspersonen “een strafbaar feit is om de identiteit van de bestuurder niet kenbaar te maken”. Justitie kan – in tegenstelling tot de gemeentes – de betrokkenen wel dwingen om de echte bestuurder bekend te maken. De sancties zijn niet min: gevangenisstraffen tot twee jaar en boetes tot 4.000 euro. Het is dus geen goed idee om de identiteit te verzwijgen.
Iedereen gelijk voor de wet
Renta, de federatie van de leasingbedrijven en voertuigenverhuurders, vindt het onaanvaardbaar dat verkeersovertredingen via GAS-boetes onbestraft zouden blijven voor auto’s op naam van een bedrijf. “Overtreders moeten op dezelfde manier behandeld worden, ongeacht met welk voertuig ze rijden”, zegt Johan Portier, voorzitter van Renta. “Het is jammer dat hier de indruk gewekt wordt dat bedrijfswagengebruikers zouden kunnen ontsnappen aan bestraffing. Het is aan de Vlaamse overheid om deze eventuele lacune in de wetgeving te dichten.”
“Wij zijn technisch volledig klaar om de identiteit van de gebruikelijke bestuurder door te geven. We doen dit trouwens al voor boetes die via de FOD Justitie lopen. Voor de politionele boetes die via justitie afgehandeld worden, hebben we met de leasingsector al jaren een goed draaiend systeem waarbij we proactief de identiteit van de bestuurder digitaal via de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) aanleveren. Het zou logisch zijn dat Vlaanderen en de steden en gemeentes deze werkwijze ook gebruiken voor GAS-boetes”, zo reikt Johan Portier een pasklare oplossing aan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be