Onze nummerplaten worden gebruikt om een voertuig te identificeren en te bepalen of het in orde is met de belastingen of verzekeringen. Ze zijn dus essentieel, want zonder kenteken mag een voertuig uiteraard niet rijden op de openbare weg. Toch letten weinig automobilisten hierop. Soms zijn de nummerplaten beschadigd na een aanrijding of gewoon door te circuleren in de stad waar parkeermanoeuvres uiteraard makkelijk tot enige schade kunnen leiden.
Noteer dat kentekens ook visueel worden gecontroleerd door de politie, zoals Sud Presse meldt. Inderdaad, een lezeres werd steekproefsgewijs gecontroleerd en kreeg tot haar verrassing bijna een boete van 116 euro omdat haar kenteken onvoldoende leesbaar was.
Vooral vooraan
Dit gebrek aan leesbaarheid duikt meestal vooraan op, omdat de kentekens daar meer te verduren krijgen, maar ook omdat dit replica’s zijn van de (officiële) achterplaten die soms bestaan uit meerdere lagen die op de duur kunnen verslijten en losraken.
VIAS herinnert er in dit verband aan dat de wet in de winter van 2022 werd gewijzigd met betrekking tot nummerplaten en meer bepaald de leesbaarheidsregels. Het is nu een overtreding van de 2e graad, die wordt bestraft met een boete van 116 euro, exclusief de administratieve kosten van 9 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Radarcontrole
Voor de overheid is het belangrijk dat de voorplaat net zo leesbaar is als de achterkant, want vele radars flitsen tegenwoordig ook vooraan en niet alleen van achteraan. Idem voor ANPR-camera’s die toegang geven tot lage-emissiezones, trajectcontroles die voorplaten scannen of nieuwe Lidars die op dezelfde manier werken.
Noteer dat de wet eveneens regels voor de grafische leesbaarheid oplegt. Het gebruik van iets andere lettertypes is dus illegaal. Het moet zo dicht mogelijk bij dat van de achterplaat liggen. Idem voor de grootte van de letters die aan de gedefinieerde afmetingen moeten voldoen. Sommige bestuurders gunnen zich echter wat vrijheid met de graphics van hun voorplaat, maar dat mag dus eigenlijk niet.
Gevallen van boetes voor kentekens zijn echter niet ongewoon. In 2022 werden in Wallonië immers 19.218 bestuurders beboet tegenover 18.048 in Vlaanderen en 5.644 in Brussel. Maak de rekening maar: zo kwam al 691.970 euro in de schatkist van de Staat, waarbij de administratieve kosten zelfs nog niet werden meegerekend.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be