Europa heeft nog geen uniform beleid voor snelheidscontroles, waardoor elke lidstaat op dat vlak zijn eigen keuzes maakt. Recent is er echter een stap richting samenwerking gezet: een aangepaste Europese richtlijn maakt een einde aan de straffeloosheid voor verkeersovertredingen door EU-burgers, ongeacht hun land van herkomst. Nationale autoriteiten moeten nu binnen twee maanden reageren op verzoeken om informatie van lokale autoriteiten wanneer een onderdaan een overtreding begaat in een ander EU-land. Maar verder gaat de samenwerking voorlopig niet.
In dit kader blijven landen zelf bepalen hoe ze handhaving vormgeven. Zo kiest België voor trajectcontroles, controleert Nederland op mobiel telefoongebruik via ANPR-camera’s, en gaat Frankrijk vanaf 2025 flitspalen met kunstmatige intelligentie inzetten. Deze slimme camera’s kunnen in één keer vier verschillende overtredingen detecteren.
Alweer Frankrijk
Ter herinnering: Frankrijk was ruim twintig jaar geleden een van de eerste landen die vaste flitspalen grootschalig inzette, met als doel automobilisten stevig te controleren en overal boetes op te leggen, soms zelfs via moeilijk zichtbare verrekijkers. In die tijd verschenen ook flitspaaldetectoren op de markt, maar om te overleven moesten deze apparaten hun aanpak aanpassen. Zo evolueerden ze tot “reisassistenten”, zoals Coyote en co., die bestuurders nu breder ondersteunen.
Frankrijk, dat de laatste jaren wat leek te berusten, gaat nu een tandje bijsteken met zowel AI-radars als nieuwe mobiele radars in voertuigen. Hoewel de eerste flitsauto’s al in 2013 verschenen en er in 2024 zo’n vierhonderd operationeel waren, wordt dit arsenaal nu fors uitgebreid met 126 nieuwe voertuigen. Ook worden drie extra regio’s toegevoegd: Auvergne-Rhône-Alpes, Occitanie en Provence-Alpes-Côte d’Azur. In totaal zullen er nu 550 voertuigen actief zijn. Met uitzondering van Corsica en Île-de-France zullen alle Franse wegen worden gecontroleerd, wat het risico op boetes logischerwijs aanzienlijk verhoogt.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoe ze detecteren?
Deze voertuigen zijn echte nachtmerries, want het is vrijwel onmogelijk om ze te spotten, vooral omdat hun meetapparatuur binnenin verborgen zit en er aan de buitenkant niets te zien is. Het unieke aan deze voertuigen is dat ze worden ingezet door particuliere bedrijven in opdracht van de Franse overheid.
Het meest slagvaardige wapen? Dat hangt ervan af. Op de website www.radar-prive.fr kun je zien welke automodellen het vaakst worden ingezet voor snelheidscontroles. Typisch voor Frankrijk is de keuze voorspelbaar: geen luxemerken als Volvo, Audi of BMW, maar wel de Peugeot 308 en 508, Citroën Berlingo, Ford Focus en Mondeo, Volkswagen Golf en Passat, Seat Leon en Skoda Octavia. Aanbevelenswaardig is het niet om op de rem te gaan trappen elke keer je een van deze modellen onderweg tegenkomt.
Los van de verhoogde aandacht zijn er ook subtiele manieren om deze flitsauto’s te herkennen. Let op het dashboard: hier zit vaak een zwart kastje met een infraroodsensor om snelheid te meten. Aan de achterkant, als de ramen niet getint zijn, kun je soms de camera’s zien die overtredingen vastleggen. Nog een laatste kenmerk: de nummerplaat is omgeven door een reflecterende kunststof houder, uniek voor deze voertuigen. De trend is duidelijk: de opsporingstechnieken worden steeds verfijnder, waardoor te hard rijden steeds riskanter en minder steek houdt.
Zouden deze voertuigen ook in België kunnen opduiken? Dat hangt af van de politieke wil, maar voorlopig lijkt het onwaarschijnlijk. Het zou nieuwe regelgeving vereisen, terwijl de Belgische overheid momenteel al genoeg aandacht besteedt aan trajectcontroles, nieuwsoortige drones en lidars van de jongste generatie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be