Deze week heeft de Stellantis-groep een gloednieuw technisch platform voor elektrische auto’s onthuld. Het heet STLA Frame en legt de lat nog hoger dan het STLA Medium-platform, dat onthuld werd voor de Peugeot e-3008, of STLA Large, ontworpen voor de grootste auto’s van de groep. Het doel is namelijk een rijbereik van 800 km (WLTP) en zelfs 1.100 km voor modellen uitgerust met een range extender.
Dit STLA Frame-platform is bestemd voor grote modellen, zoals SUV’s en pick-ups (tot 5,94 m lang), in tegenstelling tot de twee andere architecturen, die gericht zijn op eerder conventionele koetswerkvarianten.
Vragen over batterijcapaciteit
Terwijl het Medium-platform al geschikt is voor batterijen met een capaciteit van 98 kWh, zou het Frame-platform de lat veel hoger leggen met batterijpakketten met een capaciteit van 159 tot zelfs 200 kWh. 200 kWh is gigantisch. Hoewel deze aanpak klanten misschien geruststelt over het risico dat ze zonder stroom vallen, roept het tegelijk vragen op over het gebruik van grondstoffen en de werkelijke noodzaak van zulke grote batterijpakketten.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze sterke batterijen vereisen uiteraard een geschikt elektrisch netwerk. Het is dan ook geen verrassing dat dit platform gecombineerd kan worden met een 800V-netwerk (beter kan niet, en misschien is dat maar goed ook) dat een laadvermogen van 350 kW aankan. Dat is genoeg om 160 km te recupereren in 10 minuten. Maar ook minder dan 500 km in 30 minuten... Hoe groter de batterij, hoe langer je moet wachten om ze helemaal op te laden.
Verkoopargument
Dit nieuwe platform is duidelijk in de eerste plaats bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt voor RAM’s en andere Jeep Gladiators – het sleepvermogen bedraagt zelfs 6.350 kg – en ook bidirectioneel laden wordt mogelijk (V2L, V2H en V2G), waardoor de batterij van de auto stroom kan voorzien voor externe toestellen of het huis.
Hoewel het rijbereik van de huidige elektrische auto’s voldoende lijkt voor dagelijks gebruik, nemen constructeurs de vlucht vooruit en zetten ze (bijna) alles in op het verkoopargument van het rijbereik. Dat heeft meer te maken met een geruststellend gevoel, dan met een echte behoefte van automobilisten. En dat is jammer, want grondstoffen zijn niet oneindig. Het ondermijnt het ecologische karakter van de elektrische auto en, in zekere zin, zijn bestaansrecht. Constructeurs weten duidelijk niet goed wat ze moeten doen om de transitie naar elektrische auto’s te ondersteunen. Ze overdrijven in een poging om de angst van het publiek weg te nemen. Bekijk je het fenomeen breder, dan is dit eigenlijk hetzelfde als bij de SUV’s destijds. Klanten houden van SUV’s? Merken bouwen ze in allerhande vormen, ook al zijn ze nadelig voor het verbruik of de binnenruimte. Gezinnen hebben immers nooit meer binnenruimte gevonden in een SUV dan in een monovolume, integendeel.
Het idee dat het rijbereik van elektrische auto’s niet volstaat heerst minder dan enkele jaren geleden, maar het blijft wijdverspreid en leidt tot contraproductieve keuzes. Zelfs in Frankrijk, een veel groter land dan België, rijdt de gemiddelde automobilist niet meer dan zes keer per jaar meer dan 800 km. En de overgrote meerderheid daarvan is zelfs minder dan 500 km. Is een erg hoog rijbereik dan wel gerechtvaardigd? Waarschijnlijk niet. Maar de klant is koning. En die zal er ook voor betalen, want grote batterijen betekenen hoge kosten...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be