Renault Rafale E-Tech 300: de ontbrekende schakel

Het enige wat nog ontbrak om van de Renault Rafale een echte vaandeldrager voor het merk Renault te maken, was een aandrijflijn die bij zijn ambities past. De nieuwe E-Tech 4×4-versie met 300 pk zet dit recht.

9 / 10
Gepubliceerd op 22 november 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Renault Rafale E-Tech 300: de ontbrekende schakel

In juni kregen we de kans om achter het stuur te kruipen van de Renault Rafale, een SUV uit de topklasse. Hoewel deze auto algemeen zeer geslaagd is, was de zelfopladende hybride met slechts 200 pk een beetje te braaf om het volledige potentieel van dit model te benutten.

Destijds beloofden de projectverantwoordelijken ons dat een PHEV-versie met 300 pk het motorengamma zou vervolledigen. Dat is nu gebeurd en het moet gezegd dat de ingenieurs van Renault veel moeite deden om een sterkere variant te ontwikkelen die de nieuwe ambities van het merk bevestigt.

Renault-Rafale-E-Tech-4x4-300-ch-Atelier-Alpine5

4 motoren in totaal

De basis is een 1.2 driecilinder benzinemotor zoals in de versie met 200 pk, voorzien is van een grote turbocompressor. In deze configuratie ontwikkelt hij 150 pk. Hij wordt gecombineerd met drie elektrische aandrijfgroepen: één vooraan met 70 pk, één starter-alternator met 34 pk en één achteraan die 136 pk produceert.

Advertentie – lees hieronder verder

Deze worden gevoed door een batterij met 22 kWh in het chassis, waardoor de Rafale een volledig elektrisch rijbereik heeft van 105 km (WLTP). Het gecombineerde vermogen bedraagt volgens Renault 300 pk, met een niet nader genoemd koppel van ongeveer 500 Nm. De aandrijflijn wordt gekoppeld aan een versnellingsbak met klauwkoppeling (vier versnellingen, plus twee versnellingen voor het elektrische deel), die vergeleken met de 200 pk versie versterkt is om het extra vermogen aan te kunnen.

Renault-Rafale-E-Tech-4x4-300-ch-Atelier-Alpine6

Interessante prestaties

Renault geeft interessante prestatiecijfers op: de Rafale accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden, tegenover 8,9 seconden voor de versie met 200 pk. De topsnelheid is beperkt tot 180 km/u. Renault biedt geen mogelijkheid om met gelijkstroom op te laden. De boordlader haalt maximaal 7,4 kW met wisselstroom, waardoor de auto in 2 uur 55 minuten van 0 naar 100% kan laden.

Renault-Rafale-E-Tech-4x4-300-ch-Atelier-Alpine4

Atelier Alpine

Net als zijn kleine hybride broertje heeft de Rafale E-Tech 300 de 4 Control-vierwielbesturing. Aan de top van het gamma staat de Atelier Alpine-versie, die niet alleen een sportiever exterieur en interieur heeft, maar ook een dynamischer chassis. De schokdempers worden aangestuurd, de 21-duimsvelgen hebben Continental-banden en de veren en stabilisatorstangen zijn steviger. Een camera filmt de weg en regelt de dempers, terwijl het ESP, de stuurinrichting en de aandrijflijn specifieke instellingen krijgen.

Renault-Rafale-E-Tech-4x4-300-ch-Atelier-Alpine3

Sportieve outfit

Het is precies deze Atelier Alpine-versie die Renault ter beschikking stelde voor deze test. Hij is voorzien van blauwe tapijten die het interieur een sportieve uitstraling geven. Voorts is het interieur hetzelfde als in de 200 pk-versie. De afwerking is van een zeer hoog niveau, met zelfs een inzetstuk van leisteen in het dashboard. Er zijn ook twee schermen van 12,3 en 12 duim. Het OpenR Link-multimediasysteem werkt in een Google-omgeving.

Renault-Rafale-E-Tech-4x4-300-ch-Atelier-Alpine2

100 pk maakt het verschil

Ondanks zijn ogenschijnlijke complexiteit presteert de Rafale E-Tech 300 goed, heel goed zelfs. Zijn acceleratie en gasrespons voldoen eindelijk aan de standaard die verwacht wordt van Renaults vlaggenschip. Vergeleken met de Hybrid 200 zijn er geen onderbrekingen of schokken. De mechaniek werkt altijd soepel. Ook blijft de driecilindermotor altijd zeer discreet, zelfs als de batterij ontladen is.

Nog een aangename verrassing is de vierwielbesturing, die het hoge gewicht van 1.934 kg grotendeels compenseert. Dankzij de gecontroleerde demping blijft het comfort behouden. De Rafale rijdt efficiënt, zonder speels te worden. Netjes en soepel.

Rafale 7

Conclusie

De Renault Rafale E-Tech 300 is misschien niet de meest prestigieuze of luxueuze auto op de markt, maar hij heeft wel een fijn mechanisch evenwicht dat je niet per se bij de concurrentie aantreft. Voeg daarbij het zorgvuldig afgestelde chassis van de Atelier Alpine-versie en een prijs van 56.900 euro (54.400 euro voor de basisversie Esprit Alpine), en je hebt een auto die geen echte rivalen heeft voor deze prijs.

Rafale 8

De Renault Rafale E-Tech 300 in cijfers

Motor: driecilinder benzine, 1.199 cc, 150 pk; elektromotor voor (70 pk), starter-alternator (34 pk) en elektromotor achter (136 pk). Totaal gecombineerd vermogen: 300 pk en 500 Nm (schatting), lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat met klauwkoppeling, 4+2 versnellingen
L/b/h (mm): 4.710/ 2.085 / 1.613
Leeggewicht (kg): 1.934 tot 1.950
Koffervolume (l): 539
0 tot 100 km/u (sec): 6,4
Topsnelheid (km/u): 180 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 0,7 – 0,9
CO2: 15 – 17 g/km
Prijs: 52.400 euro (Atelier Alpine: 56.900 euro)
BIV: Vlaanderen: 50,38 euro; Wallonië en Brussel: 2.478 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 152,52 euro; Wallonië en Brussel: 323,27 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro

Voor
  • Zeer aangename aandrijving
  • Doeltreffend rijgedrag (Atelier Alpine)
  • Realistische prijs
Cons
  • Doeltreffend maar ‘klinisch’
  • Gebrek aan imago?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.