Autotests

TEST Renault Rafale: dit is geen vliegtuig

De Renault Rafale, die zijn naam ontleent aan een legendarisch vliegtuig dat talloze snelheidsrecords heeft gebroken, is een knappe coupé-SUV met hybride motor. Dit is het nieuwe vlaggenschip van het Franse merk.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 8 jun. 2024 | Leestijd: 6 min

In 1934 ontwierp de Franse ingenieur Marcel Riffard het racevliegtuig Caudron-Renault C.460, ook bekend als de Rafale. Deze extreem gestroomlijnde eendekker werd aangedreven door een zescilinder Renault-motor van 8 liter. Dit vliegtuig, dat snelheden tot 500 km/u kon halen, brak verschillende snelheidsrecords en wordt beschouwd als een van de mooiste vliegtuigen uit de geschiedenis. Hoewel de naam ‘Rafale’ later werd gebruikt door vliegtuigbouwer Dassault, behoort hij toe aan Renault, dat hem nu gebruikt voor zijn nieuwe SUV, voorbestemd om het nieuwe vlaggenschip van het gamma te worden.

Rafale 2

Advertentie – lees hieronder verder

Eersteklas comfort

De Rafale, 20 cm langer dan de Austral en even lang als de Espace, is een elegante SUV-coupé ontworpen door Gilles Vidal, de designdirecteur van Renault die eerder voor Peugeot werkte. Terwijl sommige elementen in het ontwerp doen denken aan bepaalde modellen van het  merk met de leeuw, zijn andere dan weer typisch voor de nieuwste Renault-modellen, zoals de grote zwarte grille met het nieuwe logo. Dankzij de forse afmetingen (4,71 m lang en 1,86 m breed) is de Rafale ruim. Het schuine dak hindert niet, zelfs niet op de achterbank. De kofferruimte is ook royaal, met een inhoud van 627 liter. Hoewel het interieur ruim is, heeft het voor de rest geen verrassingen in petto, want de indeling is hetzelfde als in de Austral, met een groot verticaal scherm in het midden dat een goed multimediasysteem met Android Automotive bedient.

Rafale 3

Extra vleugje luxe

Vergeleken met de Austral en Espace staat de Rafale nog wat hoger in het gamma. De positionering van Renault zie je bijvoorbeeld in meer verfijnde afwerkingsdetails, zoals het blauwe fluweel onderaan de deuren en de Alcantara accenten op het stuurwiel, die allebei deel uitmaken van de Esprit Alpine-versie met zijn sportieve accenten. Helaas verstoren enkele harde kunststoffen in het interieur enigszins het ‘premiumbeeld’ dat de fabrikant probeert op te hangen. De Rafale is standaard zeer goed uitgerust en kan optioneel voorzien worden van het interessante Solarbay-panoramadak, waarvan de ondoorzichtigheid met een druk op de knop verandert. Verbazingwekkend en best praktisch.

Rafale 4

Hybride

Voorlopig biedt Renault maar één aandrijflijn aan: de hybride 1.2 benzinemotor met 200 pk, bekend van de Austral en Espace. Vergeleken met de Austral en Espace krijgt de Rafale enkele aanpassingen, zoals een herziene demping, stevigere stabilisatorstangen, 40 mm bredere spoorbreedte en andere dempers. Later dit jaar wordt de SUV ook leverbaar met een 300 pk sterke plug-inhybride aandrijving. Deze versie is uitgerust met vierwielaandrijving en een batterij met 22 kWh en geniet ook van een actieve ophanging, die hem nog wat meer ‘premium’ moet maken.

Rafale 5

Verkeerde naam?

Hoewel hij de naam Rafale draagt en Renault de nadruk legt op zijn dynamisch karakter en rijplezier, stelt de SUV teleur als je sportief rijdt. In de bebouwde kom is zijn hybride aandrijflijn zeer discreet en rijdt hij vloeiend. Het gaat echter mis wanneer je snelheid wilt maken, want de acceleratie is traag en extreem lineair. De automatische versnellingsbak met klauwkoppeling lijkt al het vermogen op te slurpen en wanneer je de Sport-modus gebruikt, verstoren de schokken het rijcomfort van de Rafale, die zijn naam niet helemaal waarmaakt. Qua wegligging is de Renault comfortabel. Hij ligt goed op de weg, al stuurt hij niet bijzonder scherp. Dankzij de sturende achteras is hij redelijk levendig in een reeks bochten.

Rafale 6

Conclusie

Hoewel de Renault Rafale comfortabel en zeer zuinig is (circa 5 l/100 km), roept de auto twijfels op. Met een prijs vanaf 44.000 euro is hij duurder dan een Austral of een Espace, terwijl hij weinig toegevoegde waarde biedt qua prestaties of afwerking. Het profiel van de SUV-coupé SUV heeft geen gebrek aan stijl, maar hij kan moeilijk verbergen dat het een zoveelste variatie op een bekende basis is. De 300 pk sterke E-Tech 4×4 plug-inhybride aandrijflijn en de Atelier Alpine-topafwerking moeten de zaken over enkele maanden rechtzetten.

Rafale 7

De Renault Rafale E-Tech full hybrid Esprit Alpine in cijfers

Motor: driecilinder turbobenzine, 1.199 cc, elektromotor (68 pk), batterij, 200 pk en 205 Nm gecombineerd vermogen en koppel
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat met klauwkoppeling, 4 versnellingen
L/b/h (mm): 4.710/ 1.866 / 1.613
Leeggewicht (kg): 1.653 tot 1.721
Koffervolume (l): 627
0 tot 100 km/u (sec): 8,9
Topsnelheid (km/u): 180 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 4,7
CO2: 105 g/km
Prijs: 47.900 euro
BIV: Vlaanderen 53 euro; Wallonië en Brussel: 867 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 148,39 euro; Wallonië en Brussel: 285,38 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Comfort aan boord
  • Mooi design
  • Brandstofverbruik
  • Aangenaam panoramisch Solarbay-dak

Minpunten

  • Meerwaarde tegenover Austral en Espace?
  • Kwaliteit van bepaalde kunststoffen
  • Trage motor

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon