Het is een spijtige vaststelling: tijdens weekendnachten is meer dan 40% van de ongevallen in België te wijten aan alcohol of drugs. Dat blijkt uit een studie van het VRT-programma Pano. En de conclusies gaan nog verder: ondanks een toename van de risico’s in de afgelopen jaren, blijft het aantal alcoholcontroles in België dramatisch laag. Dat helpt de situatie uiteraard niet vooruit, vooral in bepaalde meer gevoelige gebieden.
Volgens de studie is de toestand verbeterd sinds 2018: 8% minder ongevallen door alcohol. Het gaat om 2.818 slachtoffers in 2023 in plaats van 3.064 in 2018. Er vallen dus nog altijd meer dan zeven slachtoffers per dag. Op het eerste gezicht is dit een verbetering. Maar dat is een illusie, want het betekent niet dat het aandeel van ongevallen door alcohol gedaald is. Het bewijs: de afgelopen tien jaar is dit aandeel gestagneerd op 11%.
Niet beter dan vroeger
Verkeersinstituut VIAS geeft ook toe dat de inspanningen voor een betere algemene veiligheid (door de infrastructuur of voertuigtechnologie te verbeteren) maar een beperkte invloed hadden op het drinkgedrag van automobilisten. Erger nog: jongeren onder de 25 jaar zijn zich helemaal niet bewust van het probleem en blijven net zo vaak rijden onder invloed als vroeger.
Er gebeurden nog altijd 626 ongevallen door alcohol tijdens weekendnachten (gegevens UGent), of meer dan twaalf ongevallen per weekend. Natuurlijk verschilt de ‘concentratie’ van ongevallen per regio. Dat is niet zo verwonderlijk, aangezien de gewoontes of culturen onvermijdelijk verschillen. Sommige regio’s hebben zelfs ongevalpercentages van meer dan 50%.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat moet er veranderen?
De studie doet één duidelijke vaststelling: de controles volstaan niet. Erger nog, België heeft een schrijnend gebrek aan gegevens over de controles, hun aantal en hun spreiding over het land. Afgezien van de BOB-campagnes wordt er niets geregistreerd. Het is duidelijk dat er geen strategie of coördinatie is om dit algemeen erkend probleem aan te pakken.
Schuld van de politie?
Is deze situatie te wijten aan een gebrek aan inzet bij de politie? Helemaal niet. De oorzaak ligt eerder bij de besparingen en de vermindering van het aantal personeelsleden dat zich binnen de federale politie bezighoudt met verkeersveiligheid... die alleen de snelwegen controleert. Bovendien werken de politiezones onvoldoende samen, wat leidt tot een sterk verschillend beleid op dit vlak.
Het spreekt voor zich dat de controles gericht moeten zijn op de gevaarlijkste momenten om het risico te verkleinen. VIAS schat dat 34% van de alcohol- en drugscontroles in het weekend zou moeten plaatsvinden. Minder dan 10% van de controles wordt echter op deze kritieke momenten uitgevoerd
Gegevens beter gebruiken?
Volgens veel specialisten, zoals professor Wim Hardyns (UGent) die geïnterviewd werd door de VRT, is het hoog tijd om de beschikbare gegevens beter te gebruiken. Zo kunnen de middelen op een strategische manier ingezet worden met best practices. Kortom, er is nog een lange weg af te leggen en de cijfers moeten vooral helpen om betere strategieën te vinden. Het lijkt evident, maar blijkbaar niet voor iedereen...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be