Let op dit nieuwe verkeersbord (met tijdsaanduiding) in Wallonië

Vanaf 29 november voert Wallonië een nieuw verkeersbord in voor de openbare weg. Dit bord is bedoeld om meer logica, soepelheid en flexibiliteit in het verkeer te brengen dankzij tijdsaanduidingen.

Gepubliceerd op 23 november 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Let op dit nieuwe verkeersbord (met tijdsaanduiding) in Wallonië

In heel België worden snelheidslimieten steeds strenger. Steeds meer steden hebben de afgelopen jaren zones 30 ingevoerd. Hoewel deze maatregelen soms nuttig zijn, lijken ze in andere gevallen onnodig, zoals bij bouwterreinen die na werktijd verlaten zijn.

Wallonië brengt wat flexibiliteit in deze zones. Vanaf 29 november 2024 komt er een nieuw 30km/u-zonebord voor werkzones. Dit bord kan worden aangevuld met een blauwe plaat eronder, waarop de uren of dagen staan aangegeven waarop de snelheidslimiet van 30 km/u geldt. In het voorbeeld hierboven is de beperking van kracht van 7.30 uur tot 16.00 uur, maar niet daarbuiten.

Image générée par IA
Image générée par IA

Niet alleen uren

Het blauwe bord geeft niet alleen uren, maar waarschijnlijk ook dagen aan waarop de snelheidslimiet geldt. Deze borden zijn uitsluitend bedoeld voor bouwterreinen binnen de bebouwde kom, waar de maximumsnelheid 50 km/u is, en niet daarbuiten. Het doel is om de verkeersdoorstroming te verbeteren wanneer er geen arbeiders op de bouwplaats aanwezig zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

De Waalse regering heeft deze maatregel onlangs goedgekeurd na een grondige evaluatie van de verkeersborden op bouwplaatsen. De regel van flexibele uren is echter niet de enige verandering. Voortaan moeten alle borden reflecterend zijn, wat eerder niet verplicht was. Daarnaast moeten borden die verplaatst of gestolen worden, altijd worden teruggeplaatst of vervangen. Hoewel dit vanzelfsprekend lijkt, was dit tot nu toe geen wettelijke verplichting.

sofico
© Sofico

Ook lichtsignalen

Een andere nieuwe regel bepaalt dat knipperlichten voor signalisatie voortaan nog maar bij elke derde paal verplicht zijn, in plaats van bij elke paal zoals nu. Dit moet kosten besparen, aangezien niet alle lampen noodzakelijk waren. Dezelfde logica geldt voor borden met richtingspijlen: deze hadden vroeger vier knipperlichten nodig, maar binnenkort nog slechts twee. Dat is een verbetering, want de felle lampen verblinden vaak automobilisten. Voorlopig gelden deze maatregelen alleen in Wallonië – eenvoud op zijn best! Of Brussel en Vlaanderen dit voorbeeld uit het zuiden zullen volgen, blijft afwachten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Gisteren 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.