Het is onvermijdelijk: elke zomer indexeren Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de jaarlijkse verkeersbelasting voor voertuigen. Deze belasting moet jaarlijks worden betaald en geeft toegang tot het wegennet. Maar let op, want de ANPR-camera’s op de wegen sporen fraudeurs en wanbetalers op.
Dit jaar is de verkeersbelasting geïndexeerd met +3,36%. Zo gaat het tarief voor een model 4PK van 97,68 euro naar 100,98 euro, voor een 5PK van 122,23 euro naar 126,32 euro, voor een 6PK van 176,62 euro naar 182,56 euro, voor een 7PK van 230,87 euro naar 238,52 euro, voor een 8PK (de 1,4 liter motoren) van 285,38 euro naar 295,02 euro, voor een 9PK van 340,52 euro naar 351,52 euro, voor een 10PK naar 407,22 euro en voor een 11PK (alle 2 liter motoren) naar 528,40 euro. Hoe hoger het vermogen, hoe groter de stijging. Zo moet men voor een 15PK (veel 3 liter motoren) 1.013,10 euro betalen in plaats van 980,10 euro, en tot 2.582,32 euro in plaats van 2.498,20 euro voor een 20PK. Het is duidelijk: zelfs de gemiddelde motoren (9 of 10 PK, gelijk aan 1,8 liter) zijn niet langer democratisch.
Voor automobilisten is dit alweer een stijging, die niet echt geapprecieerd wordt na de forse stijgingen van de jaren 2022 en 2023 van respectievelijk +8,97% en +5,2%. Bij elkaar opgeteld: in 3 jaar tijd is de verkeersbelasting met 17,53% gestegen.
Advertentie – lees hieronder verder
Crisis… voor de portemonnee
Dit jaar is de stijging gelukkig minder uitgesproken. Maar deze komt natuurlijk bovenop de verschillende crisissen van verleden jaren: de oorlog in Oekraïne, het einde van de gezondheidscrisis en de daaropvolgende periode van ernstige inflatie. Ter herinnering: in 2020 bedroeg de indexering “slechts” 0,5%, gevolgd door 1,5% in 2021. Sindsdien hebben we ons achterstand meer dan goedgemaakt. Vandaag is het een portemonnee-crisis.
Deze indexering geldt in Wallonië ook voor campers, motorfietsen en aanhangwagens. Voor aanhangwagens van minder dan 500 kg moet men 47,26 euro betalen en wordt de inschrijvingstaks niet geïndexeerd. Deze werd onlangs hervormd door de uittredende minister van Mobiliteit, Philippe Henry (Ecolo), en zou in 2025 ingevoerd moeten worden. Maar door zijn onlogische, zelfs paradoxale aard ervan, zal deze waarschijnlijk worden geannuleerd door de volgende regering. De hervorming vertoont immers een aantal tekortkomingen, net door de invoering van een gewichtscomponent. Als gevolg daarvan werden gezinsauto’s en elektrische auto’s zwaar benadeeld, en zelfs duurder dan dieselmodellen.
Het valt nog te zien of de nieuwe regeringsmeerderheid dit dossier opnieuw op tafel legt. Of deze aanpast. Ter herinnering: de winnaar van de verkiezingen aan Franstalige kant, de MR, wil de burger laten kiezen tussen elektrisch rijden en andere schone alternatieven zoals e-brandstoffen. Een andere wens is om de belasting op aanhangers, die in andere gewesten niet meer bestaat, af te schaffen. Les Engagés willen het idee van de gewichtscomponent behouden om lichte auto’s te promoten, mits deze beschikbaar zijn, wat niet het geval is, vooral niet voor elektrische voertuigen.
Foto’s: Wikipedia
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be