We weten dat het aantal bestuurders zonder rijbewijs in België toeneemt, ook al is het een moeilijke oefening om dat precies te becijferen. Volgens VIAS heeft 45 procent van de automobilisten die al zijn veroordeeld voor een verkeersovertreding, opnieuw een overtreding begaan.
Bestuurders van wie het rijbewijs werd ingetrokken, recidiveren nog vaker en sneller: 86 procent van deze bestuurders wordt later opnieuw veroordeeld en 55 procent zelfs binnen hetzelfde jaar, volgens cijfers die Sud Presse publiceerde. Dat is een ontnuchterende vaststelling…
In dat verband wil de N-VA de politie meer middelen geven om op te treden. Concreet zou dat betekenen dat er meer gerichte controles komen en dat desnoods het hele gezin van de overtreder wordt gecontroleerd. Maar het Controleorgaan op de Politionele Informatie beschouwt het voorstel als onwettig en buitensporig.
ANPR-camera’s gebruiken
In de strijd tegen bestuurders zonder rijbewijs die blijven rijden, stelt de N-VA voor om ANPR-camera’s in te zetten en te koppelen aan de Mercurius-databank, die bijhoudt welke bestuurders hun rijbewijs moesten inleveren. Door de nummerplaat en de foto te controleren, zou het mogelijk zijn om deze overtreders te vervolgen en na te gaan of het er iemand anders achter het stuur van de auto zat.
Advertentie – lees hieronder verder
Als de overtreding wordt vastgesteld, stelt de N-VA voor om een boete uit te schrijven en de betreffende auto te immobiliseren.
En de N-VA wil nog verder gaan: alle voertuigen van het gezin zouden in de databank opgenomen worden, zodat ook die gecontroleerd kunnen worden.
Op die manier zou een veroordeelde automobilist die bijvoorbeeld de auto van zijn echtgeno(o)t(e), kinderen of broer gebruikt, ook opgespoord kunnen worden. De N-VA zou ook graag zien dat andere informatie wordt gekruist, namelijk met het Rijksregister en het vreemdelingenregister.
Niet toepasbaar?
Het Controleorgaan op de Politionele Informatie (COC) heeft het voorstel van de N-VA echter negatief beoordeeld. Het COC vindt dat er een juridisch probleem is, vooral omdat ANPR-camera’s voertuigen identificeren en geen personen. Er zou dus geen wettelijke basis zijn om ze voor andere doeleinden te gebruiken.
Bovendien oordeelt het COC dat de uitbreiding van controles naar andere mensen die op hetzelfde adres wonen eenvoudigweg disproportioneel is.
Aan Sud Presse vertelt de politie dat ze nu al verdrinkt in informatie die van alle kanten binnenstroomt en niet meer te beheersen is. De doelstelling van 4.000 ANPR-camera’s van Jan Jambon (N-VA) is bijna bereikt, maar de ordehandhavers kunnen niet meer volgen, ook al worden de camera’s momenteel ‘alleen’ gebruikt voor gestolen nummerplaten, gestolen voertuigen en voertuigen zonder geldige verzekering of technische keuring.
Bovendien zijn de meeste ANPR-camera’s nog altijd niet aangesloten op het nationale systeem. Dit betekent dat informatie over een voertuig dat in één zone geïdentificeerd is, niet doorgestuurd wordt naar de andere zones, waardoor de overtreder door de mazen van het net glipt. Er is duidelijk nog veel werk aan de coördinatie en organisatie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be