België zit een fase van strengere verkeerscontroles. Het stijgend aantal snelheidscontroles laat automobilisten geen ruimte voor fouten. Kijk maar naar de talrijke trajectcontroles, de nieuwe Lidars en binnenkort de nieuwe Lidars voor trajectcontroles bij wegenwerken.
Daarnaast worden nog meer controlemiddelen bestudeerd. We schreven al eerder over de ANPR-camera’s, die gsm-gebruik achter het stuur kunnen detecteren. Maar die oplossing werd onlangs opgegeven, onder andere om privacyredenen. Toch zijn er nog andere systemen in opmars. Denk bijvoorbeeld aan geluidscamera’s, ontworpen om bestuurders op te sporen die hun motor in de toeren jagen in de stad of die het uitlaatsysteem hebben aangepast.
Parijs als voorbeeld
Parijs, Amsterdam en Berlijn hebben al het voorbeeld gegeven. In Parijs is de testfase succesvol afgerond (het doel is vooral om motorrijders te beboeten) en het systeem (waarschijnlijk het eerste in een lange reeks) deelt vanaf 2024 boetes uit. Praktisch gezien bestaat zo’n geluidscamera uit drie camera’s en twee akoestische modules, elk voorzien van vier microfoons. Het principe is vergelijkbaar met dat van een flitspaal: het apparaat meet nauwkeurig het geluid, koppelt het aan het voertuig dat het geluid veroorzaakt en fotografeert de nummerplaat. Het vervolg spreekt voor zich.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat is de limiet? Dat is nog niet helemaal duidelijk. In Parijs pleiten ze voor een grens van 85 à 90 dB, wat nog altijd hoog is. De aanbevelingen van de WHO variëren van 53 dB over 24 uur tot 45 dB ‘s nachts. Blootstelling aan verkeerslawaai veroorzaakt slaapstoornissen en hart- en vaatziekten en zou de levensverwachting met acht maanden verkorten.
Ook Gent en Brussel
De geluidscamera is niet langer alleen een Parijse kwestie. Gent heeft hetzelfde type toestel aangekocht. Dat werd deze maand goedgekeurd door de gemeenteraad. De komende maanden volgt een testfase die, zo wil het stadsbestuur, zal leiden tot een systeem met boetes. Deze maatregel kadert binnen de jacht van de Gentse politie op bestuurders met overdreven luidruchtige wagens (of ‘boomcars’).
De aanpak heeft ook de stad Brussel overtuigd, die in oktober 2023 een testfase start op de Bergensesteenweg in Anderlecht. Een ander toestel is al actief in Schaarbeek op de Louis Bertrandlaan en wordt sinds februari 2023 getest. Het toestel kan geluid meten, het type voertuig identificeren en de snelheid ervan inschatten. Voorlopig is het niet de bedoeling om boetes te geven, maar als de test succesvol blijkt, zal later wel beboet worden. Er zullen ongetwijfeld nog meer repressiemiddelen volgen. Maar wie kan er tegen zo’n geluidscamera zijn?
Foto’s: BruitParis & Marie de Paris
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be