Ondanks akkoorden tussen de meeste Europese landen krijgen buitenlandse overtreders die een boete oplopen in België zelden de rekening gepresenteerd. Dat komt omdat de procedures voor het innen van boetes niet werken zoals het hoort, of alleen in zeldzame gevallen. Dit geldt voor snelheidsovertredingen, maar ook voor bestuurders die onder invloed van alcohol of drugs zijn.
Tot nu toe hoefden buitenlandse bestuurders die onder invloed van alcohol of drugs werden betrapt, niet onmiddellijk een boete te betalen. Ze werden over het algemeen doorverwezen naar de politierechtbank, maar zoals je je kunt voorstellen, daagden er maar weinig op en werden de opgelegde straffen zelden uitgevoerd, ook niet in hun eigen land van.
Toch een fikse boete
Maar daar komt (misschien) snel een einde aan. De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), stelt vandaag een ontwerp van een Koninklijk Besluit voor om een einde te maken aan deze straffeloosheid voor buitenlandse overtreders die rijden onder invloed van alcohol of drugs. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, moeten bestuurders die positief hebben getest op alcohol of drugs ter plaatse een borgsom van 1.260 euro betalen, anders wordt hun voertuig in beslag genomen. Kortom, het is gedaan met lachen.
Op 7sur7 verklaarde Georges Gilkinet dat “de huidige situatie leidt tot een feitelijke straffeloosheid die niet aanvaardbaar is in termen van eerlijkheid of onze doelstellingen om de veiligheid van alle weggebruikers te verbeteren. De verkeersregels moeten te allen tijde door iedereen worden nageleefd.”
Advertentie – lees hieronder verder
En dat is nog niet alles: de limiet voor inbeslagname die in het ontwerp van koninklijk besluit wordt voorzien, wordt verlaagd naar 1,2 gr/liter in het bloed, tegenover 1,5 gr/liter nu. En als een buitenlandse bestuurder ooit wordt onderschept en openstaande schulden heeft (boetes, enz.) van meer dan €866, zal de inbeslagname ook effectief zijn. Op dit moment is het ontwerpdecreet naar de regio’s gestuurd, die binnen 60 dagen om hun mening moeten geven. Als het wordt aangenomen, moet het vervolgens naar de Raad van State. Het doel van het Cabinet van Mobiliteit is dat het al in 2024 van kracht wordt. Laten we eerlijk zijn: dit is een grote stap voorwaarts die simpelweg de gelijkheid tussen automobilisten vastlegt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be