Sinds enkele maanden is België bezig met een grootscheepse operatie om zijn wegen uit te rusten voor meer controles langs de weg. De overheid maakt gebruik van nieuwe technologieën, met name de nieuwste generatie Lidars en trajectcontroles die overal opduiken en de bestuurders dwingen de maximumsnelheid over meerdere kilometers te respecteren.
Betekent het besluit om in deze twee technologieën te investeren het einde van de goede oude mobiele flitspalen, statieven of anonieme auto’s, die de politie vroeger langs de wegen verstopte? Helemaal niet. Ze worden nog steeds op grote schaal gebruikt en er worden nog steeds onderhoudscontracten voor deze apparaten uitgevoerd, wat ook SecuRoad, een bedrijf dat mobiele radars onderhoudt, aan Sud Presse liet weten.
Vaste flitspalen omgevormd
Volgens Securoad blijft de politie deze apparatuur gebruiken. Het bedrijf geeft toe van tijd tot tijd een nieuwe mobiele radar te verkopen, maar momenteel is het product dat het populairst is bij de autoriteiten de verwijderbare radarkoppen voor vaste flitspalen waardoor deze radars kunnen worden omgevormd tot mobiele apparaten.
Volgens VIAS spelen traditionele mobiele radars wel nog steeds een rol. Zij zijn in staat zich te richten op specifieke locaties zoals bochten, afdalingen of andere specifieke plaatsen. Hun doel is bestuurders te laten zien dat zij nog steeds overal kunnen worden gecontroleerd en vooral buiten de gebieden die zij kennen zoals bijvoorbeeld trajecten of vaste vakken bij verkeerslichten. Dit is bijzonder praktisch en ontmoedigend in dorpen of bepaalde wijken waar buurtbewoners klagen over hoge snelheden.
Advertentie – lees hieronder verder
Beter verborgen
Voor VIAS komt de algemene indruk dat er minder mobiele flitspalen zijn voort uit verschillende factoren. Ten eerste kunnen ze dankzij de technologie discreter worden gemaakt en ten tweede zijn ze altijd beter verborgen. Daardoor zijn ze minder detecteerbaar voor de gebruikers. Een ander belangrijk kenmerk is dat er geen flits meer is, zodat automobilisten niet meer worden gewaarschuwd.
Daarnaast gebruiken de autoriteiten ook nieuwe communicatiemiddelen. Terwijl een deel van de controles wordt aangekondigd via sociale netwerken (bij de meest zichtbare apparaten), blijft een ander deel geheim, juist wanneer de politie de minder detecteerbare apparaten van de nieuwe generatie gebruikt. In de regio Henegouwen gebruiken de autoriteiten bijvoorbeeld boordradars, die soms onder de achterklep kunnen worden geïntegreerd, maar ook “afvalradars”, flitscamera’s gemonteerd in een afvalcontainer. De politie komt vaak met deze apparaten aanlopen op verzoek van buurtbewoners die klagen. Na analyse, en wanneer het verzoek gegrond is, worden deze mobiele radars dan ingezet.
Kortom, voorzichtigheid is geboden. Vooral omdat de lokale politie met de flitspalen toegeeft dat ze meer tijd heeft om controles uit te voeren in gebieden die vroeger nooit aan bod zouden zijn gekomen.
Fotos : © VIAS & Franse regering
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be