België doet het slecht op het vlak van verkeersveiligheid. Volgens het ministerie van Justitie vielen er in 2022 521 doden op onze wegen, een zorgwekkend resultaat omdat het overeenkomt met een stijging van 37 eenheden ten opzichte van 2021. Toegegeven, als we vergelijken met 2013 of 2019, is er vooruitgang (732 en 618 doden), maar tegen dit tempo lijkt het moeilijk om nul doden in 2050 bereiken, zoals voorzien in het plan van de regering.
Hetzelfde geldt voor de ongevallen met lichamelijk letsel. Die zijn zeker sinds 2013 gedaald (41.097 gevallen), maar ook hier heeft de daling de verwachte prognoses niet gevolgd en waren er in 2022 nog steeds 37.306 ongevallen met letsel (tegen 37.384 in 2019). België heeft nog een lange weg te gaan, want in vergelijking met de buurlanden behouden we een sterftecijfer van 52 mensen per miljoen inwoners, terwijl Duitsland er slechts 34 per miljoen heeft, Nederland 35, Luxemburg 40 en Frankrijk 46.
Slecht klassement en repressie
Op Europees niveau neemt België een zeer slechte plaats in: 20ste van de 28! Volgens het ministerie van Justitie blijft snelheid een van de belangrijkste oorzaken van deze resultaten, meldt Sud Presse. Daarom is het de bedoeling om te blijven investeren in sanctiemiddelen, want naar schatting verhoogt 1 km/u te veel het risico op overlijden met 4%.
Natuurlijk zijn er tijdens de vorige legislatuur al heel wat maatregelen genomen: een nieuw parket om boetes aan te pakken zodat er geen overtreders meer door de mazen van het net glippen, gestandaardiseerde tolerantiemarges voor radars en activering van deze 7 dagen per week en vermenigvuldiging van radars, vast of op trajecten.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de overheid werpt deze repressie zijn vruchten af, althans voor overtredingen, want van 4,4 miljoen overtredingen in 2019 steeg het aantal naar 6,1 miljoen in 2022. Deze situatie dwingt de regering er natuurlijk toe om het aantal radars te vermenigvuldigen. Dat aantal zal in 2023 verder worden versterkt met 200 eenheden in Vlaanderen en iets minder in Wallonië.
Men kan zich afvragen waarom de autoriteiten voorstander zijn van repressie en in het bijzonder de installatie van trajectcontroles. Dit komt eigenlijk omdat de effecten van deze apparaten vrij snel merkbaar zijn. Volgens het ministerie van Justitie en zijn speciale Crossborder dienst zou het slechts 10 maanden duren voordat de aanwezigheid van trajectcontroles het collectieve bewustzijn binnendringt en bestuurders hun gedrag aanpassen. Dat blijkt uit een proefproject met 5 trajectcontroles in Wallonië: door de tolerantiemarge te verlagen tot 129 km/u in plaats van 140 km/u, daalde de gemiddelde snelheid op deze trajecten in amper 6 maanden van 130 km/u naar 120 km/u.
Volgens statistieken vermindert een trajectcontrole het aantal dodelijke slachtoffers met -56% op de wegen waarop ze zijn geïnstalleerd, terwijl vaste radars “slechts” een vermindering van -20% mogelijk maken. Kortom, de trajectcontrole lijkt meer dan ooit het absolute wapen van de autoriteiten omdat ze het aantal doden vermindert, maar ook het verkeer vloeiender maakt en de uitstoot en het verbruik van voertuigen (die te snel reden) vermindert. Zoveel redenen die vandaag ertoe aanzetten om hun aantal op onze wegen te vermenigvuldigen …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be