Op zich is het maar normaal dat de opperdirecteur van een autobouwer zich niet beperkt tot zijn eigen producten. Zoals in elke andere sector wordt ook in de autoindustrie gretig ‘over het muurtje’ gekeken naar wat de concurrentie zoal uitvreet. Er bestaan zelfs herenakkoorden tussen de grote fabrikanten om auto’s uit te wisselen, zodat ze elkaars werk van naderbij kunnen besnuffelen. Om nog te zwijgen van zogenaamde ‘reverse engineering’-bedrijven, die auto’s volledig uit elkaar halen en de opgedane kennis doorverkopen.
Wel ongebruikelijk is dat de ceo zich ook publiekelijk lovend uitspreekt over een product van de concurrentie. Zoals Jim Farley, de wereldwijde directeur van Ford, die in de Amerikaanse podcast Everything Electric Show de loftrompet stak over zijn Xiaomi SU7. De man liet er in de lente eentje overvliegen vanuit China, en is er zo opgezet mee dat de proefrit een half jaar later nog steeds blijft duren.
Zoals de Japanners
‘Ik probeer met alles te rijden waartegen we concurreren’, aldus Farley. ‘Dat heb ik mijn hele carrière gedaan. De technische specificaties vertellen slechts een deel van het verhaal. Je moet achter het stuur kruipen om de concurrentie echt te begrijpen en te kunnen kloppen.’
Advertentie – lees hieronder verder
De Amerikaan wil vooral niet dezelfde fout maken als in de vorige eeuw tegen de Japanners en later de Zuid-Koreanen. Toen rustten de Grote Drie (Ford, General Motors en Chrysler) te lang op hun lauweren en hadden ze een misplaatste overdosis vertrouwen in de eigen kwaliteiten. Toen Japanse fabrikanten als Toyota en Honda zuinigere en betrouwbaardere auto’s gingen aanbieden, moesten de thuismerken plots een toontje en tientallen percenten marktaandeel lager zingen. Farley maakte dat van binnenuit mee, want de Ford-ceo begon zijn carrière in de jaren 90 bij Toyota.
Om een antwoord te verzinnen op de concurrentie van nieuwe spelers als Tesla of de Chinese fabrikanten heeft Ford een aparte divisie opgestart aan de andere kant van het land, in Californië. Deze ‘skunkworks’-operatie werkt onafhankelijk van de reusachtige onderzoeksafdeling in Detroit, losgekoppeld van tradities en bureaucratie, aan nieuwe technologische oplossingen en concepten. ‘Zelfs ik mag er niet binnen’, aldus Farley. ‘Zo’n extreme benadering heb je nodig om tegen BYD te kunnen concurreren.’
De man refereert naar de historische ‘Skunk Works’ van tijdens de Tweede Wereldoorlog. Toen liet vliegtuigbouwer Lockheed een kleine ploeg ingenieurs onafhankelijk en in volle vrijheid werken aan een gevechtsvliegtuig, om er zo snel als mogelijk een klaar te hebben om in te zetten in de strijd.
Chinese Taycan
De SU7 wordt weleens de Chinese Porsche Taycan genoemd, omwille van de uiterlijke gelijkenissen, maar ook de prestaties. Hij is verkrijgbaar met een accu van 101 kWh en met twee elektromotoren, die samen goed zijn voor 673 pk.
Op dit moment is hij enkel in China te koop, aan een instapprijs die omgerekend zacht is: de basisversie met enkele motor kost zo’n 30.000 euro. Niet slecht voor een vijfzitsberline van 5 meter lang, die bovendien fraai aangekleed is.
Techgigant Xiaomi heeft miljarden geïnvesteerd in zijn eerste auto en wil een van de grote wereldspelers in het genre worden. Het bouwt de auto niet zelf, daarvoor doet het beroep op BAIC, een van de grote fabrikanten in China. Xiaomi is in de eerste plaats bekend als fabrikant van smartphones en tablets. Hun verhaal doet dan ook denken aan dat van Apple. Het is bekend dat ook zij jarenlang gebroed hebben op een elektrische auto. Die werkzaamheden zijn inmiddels, anders dus dan bij Xiaomi, gestaakt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be