Het verhaal van de DeLorean DMC 12 is vooral dat van een grote mislukking, met in het middelpunt John Zachary DeLorean, een ingenieur en voormalig nummer twee bij General Motors. De man, die regelmatig op sociale eventementen te vinden was, was ook een marketinggenie. Halverwege de jaren 70 nam hij ontslag en richtte hij de DeLorean Motor Company op om zijn project voor een duurzame en zuinige sportwagen te ontwikkelen. Ontwikkelingsproblemen stapelden zich op en het project liep vast.
DeLorean gaf Giugiaro de opdracht een carrosserie te ontwerpen van glasvezelpanelen, bedekt met een roestvrijstalen plaat. De carrosserie werd uiteindelijk toevertrouwd aan Lotus, die het Esprit-platform erop aanpaste. Toen de auto eindelijk klaar leek voor productie, moest er nog een fabriek gevonden worden. De Amerikaan trok de wereld rond, op zoek naar de beste plek, en vond uiteindelijk een locatie in Ierland, in de buurt van Belfast, waar de lokale regering bereid was financieel te helpen in ruil voor de creatie van 3.000 banen.
Teleurstelling
De pre-productiemodellen kregen te maken met een aantal ernstige problemen (deuren die niet opengingen, beruchte elektrische storingen, enz.), wat de productie van de DMC 12 vertraagde. Het geld raakte snel op en DeLorean’s uitbundige levensstijl hielp niet. In januari 1981 werd de productielijn eindelijk opgestart, maar het ongeschoolde personeel zorgde ervoor dat de eerste modellen te kampen hadden met veel betrouwbaarheidsproblemen.
Advertentie – lees hieronder verder
De DMC 12 was een teleurstelling vanwege zijn onbetaalbare prijs (meer dan het dubbele van de oorspronkelijke geadverteerde prijs), de matige prestaties van zijn PRV-motor (Peugeot-Renault-Volvo) en zijn gemiddelde kwaliteit. De verkoop viel tegen en de fabrikant zat zonder geld. Om snel geld te verdienen, ging John DeLorean akkoord om drugs te verhandelen, wat een valstrik-operatie van de FBI bleek te zijn! De juridische problemen begonnen en DMC werd op 26 oktober 1982 failliet verklaard.
Eindelijk redding?
De DeLorean werd een iconisch model door de film “Back to the Future”, maar is waarschijnlijk een van de slechtste sportwagens van zijn tijd vanwege het slordige ontwerp en zijn zeer slappe motor van slechts 130 pk. De Britse elektrificatiespecialist Electrogenic richtte zich op de DMC 12 en ontwikkelde een “plug and play”-kit voor deze auto.
De transformatie, die volledig omkeerbaar is, omvat de installatie van een motor van 218 pk en 310 Nm. Verrassend genoeg weegt de omgebouwde DeLorean slechts 40 kg meer dan de originele versie met verbrandingsmotor. Een batterij van redelijke grootte geeft hem een actieradius van ongeveer 240 km. De prestaties zijn ook aanzienlijk verbeterd, met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden – veel sneller dan met de oorspronkelijke V6-motor.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be