Tussen 1969 en 1971 domineerde Porsche de uithoudingsraces met de 917, een bijzonder aerodynamische racewagen met een 4.5 twaalfcilinder boxermotor met een vermogen van zo’n 600 pk. De auto was veeleisend om mee te rijden door het onnauwkeurige weggedrag, te wijten aan een gebrek aan downforce. Toch won hij de 24 Uren van Le Mans twee keer, in 1970 en 1971.
Gebouwd door Kremer
Zijn carrière eindigde daar echter niet, want de meeste van de 65 door Porsche gebouwde exemplaren bleven racen op talloze circuits, in handen van privéteams. Dat was ook het geval bij Kremer, dat verschillende auto’s bouwde en zoveel onderdelen verzamelde dat het aan het eind van de jaren 1970 zelf een 917 bouwde. Deze auto verschilde van andere ‘gesloten’ 917’s omdat hij een achterklep had met een geïntegreerde spoiler, zoals sommige versies van de 917 die in de CanAm raceten.
Advertentie – lees hieronder verder
Voorbijgestreefd
Deze auto, die omgedoopt werd tot Kremer-Porsche 917 K81, werd aangedreven door een atmosferische 4.5 met 570 pk. Hij nam in 1981 deel aan de 24 Uren van Le Mans. De auto was technologisch verouderd, had ernstige bandenproblemen en moest al vroeg in de nacht opgeven na een motorprobleem. Op 10 en 11 mei biedt RM Sotheby’s deze 917 te koop aan tijdens een evenement in Monaco. Naar schatting kan deze bolide tussen de 3,5 en 5 miljoen euro opbrengen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be