Het Duitse bedrijf RUF, opgericht in 1939, heeft een bijzondere geschiedenis. Deze tuner raakte al snel geïnteresseerd in Porsche en toonde zijn vakmanschap op deze modellen en werd in 1981 een volwaardige autofabrikant, met toestemming om eigen chassisnummers te gebruiken. De 911’s die bij RUF binnenkomen, worden volledig gedemonteerd en daarna grondig aangepast.

Snelste ter wereld
De RUF CTR (voor Gruppe C Turbo RUF) werd voorgesteld in 1987. Hij was gebaseerd op de 911 3.2 en werd de snelste auto ter wereld, veel sneller dan de 930 die Porsche zelf bouwde. De vergrote zescilinder boxermotor van 3,4 liter ontwikkelde 469 pk en 553 Nm koppel, genoeg om in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en een topsnelheid van 343 km/u te halen. Eind jaren tachtig waren dat ongelooflijke prestaties.

Advertentie – lees hieronder verder
Zo goed als nieuw
De naam Yellowbird werd aan de auto gegeven door het Amerikaanse magazine Road & Track wegens de opvallende kleur Blutengelb en het geluid van het afblaasventiel van de turbo, dat deed denken aan het getjilp van een vogel. Volgens sommige schattingen zijn er slechts 29 exemplaren van deze auto geproduceerd, waarvan maar 9 in deze kleur. Tijdens de veiling op Amelia Island presenteerde Gooding & Company een Yellowbird met slechts 1.056 mijl op de teller. In nieuwstaat werd deze auto verkocht voor iets meer dan 6 miljoen dollar, of 5,5 miljoen euro. Een record voor een 911 die er eigenlijk geen is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be