Na de Tweede Wereldoorlog geraakte Europa geleidelijk gemotoriseerd. Terwijl de scooter uitgroeide tot een hit in Italië en de landen rond de Middellandse Zee, werd de auto een beetje toegankelijker voor gewone stervelingen. Maar gewone gezinnen konden zich nog altijd geen auto veroorloven. Deze situatie leidde tot de microcars, die het comfort van een auto bieden voor een iets hogere prijs dan een motorfiets.
Italiaanse stijl
Kapitein Raymond Flower, een racecoureur en verkoopmanager voor de Nuffield Group (waartoe ook Sunbeam behoorde) in Egypte, ontwierp zijn eigen microcar voor de lokale markt. Helaas kwam het project door de Suez-crisis in 1956 niet van de grond. Flower keerde terug naar het Verenigd Koninkrijk met zijn schetsen en onderhandelde over een overeenkomst met Meadows LTD om zijn kleine auto alsnog te produceren. Met de hulp van de productieve Italiaanse ontwerper Giovanni Michelotti ontwikkelde Flower een klein gamma voertuigen onder het merk Frisky.
Advertentie – lees hieronder verder
Uniek in zijn soort
Een daarvan was de Family Three, gelanceerd in 1958. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft hij maar drie wielen. Deze stijlvolle kleine coupé werd aangedreven door een 197 cc Villiers eencilinder tweetaktmotor. Het voordeel was dat deze microcar bestuurd kon worden met een klassiek motorrijbewijs en als ook zo belast werd. Hoewel de Family Three alleen als coupé heeft bestaan, wordt op 18 augustus 2023 een cabrioletversie geveild bij RM Sotheby’s in Montreal. De Frisky Convertible Special lijkt wel een soort kermisauto en wordt geschat op 30.000 tot 40.000 dollar (27.406 tot 36.541 euro). Volgens de Frisky Club bestaan er nog maar 75 van de 1.500 exemplaren die geproduceerd werden tot 1961, toen het bedrijf failliet ging.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be