Het in Groot-Britannië gevestigde Envisage ontwerpt onderdelen voor klassieke auto’s. Zo heeft het bedrijf een Classic-afdeling die carrosseriedelen geproduceerd voor de Jaguar D-Type en de XKSS Continuation. Met Caton, een nieuwe subdivisie, betreedt Envisage de nieuwe en lucratieve markt van restomods: oldtimers die niet alleen worden gerestaureerd maar ook opgewaardeerd met moderne technologie.
De eerste door Caton heruitgevonden klassieker is de Austin Healey 100/4, een typisch Britse roadster die tussen 1953 en 1956 werd gebouwd. De productie van dit nieuwe retromodel wordt vrijwillig beperkt tot 25 exemplaren en allemaal worden ze volledig ontmanteld om eerst grondig te worden gerestaureerd en vervolgens bij de tijd te worden gebracht.
De originele viercilinder motoren gaan eerst naar een specialist van het merk en eindigen als drieliterblokken van 185 pk en 260 Nm. Om de veiligheid te verhogen, worden de trommelremmen vervangen door remschijven en de ophangingen voorzien van nieuwe veren vooraan, alsook van anti-rollbars.
De originele versnellingsbak met drie verzetten moet er ook een geloven, om plaats te maken voor een moderne vijfbak. Bovendien krijgt het interieur een verjongingskuur met onder andere een sterk verbeterde rijhouding als resultaat. Als klap op de komt de voorruit hoger uit om inzittenden beter tegen de wind te beschermen.
Advertentie – lees hieronder verder
Zelfs het lijnenspel verandert (lichtjes)
Caton wilde de algemene lijn van de Healey behouden maar sommige details werden bijgewerkt. Denk aan de chromen ringen op de vleugels die werden verwijderd om de carrosserie platter te maken.
Je kan dit afbreuk aan het origineel noemen, maar wij vinden het resultaat (waarin 2000 werkuren steken…) absoluut schitterend.
Het enige minpunt van dit vakmanschap is de prijs: wil je deze auto de jouwe maken, dan moet je daar zomaar eventjes 474.000 pond (572.850 euro) voor op tafel leggen. Dat steekt!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be