In het begin van de jaren ’80 was Ferrari weliswaar actief in de Formule 1, maar dat volstond niet voor il Commendatore. Omdat oprichter Enzo het merk wilde diversifiëren, werd besloten een wegauto te ontwerpen die dicht bij het Groep B-reglement van de FIA stond. Zo is de 288 GTO (voor Gran Turismo Omologato) ontstaan, een supercar gezegend met een 2,9-liter twin-turbo V8-motor met een vermogen van 400 pk, wat enorm was in 1984. Van die GTO hebben 272 exemplaren het levenslicht gezien, 72 meer dan voorzien.
Afgebroken project
In 1985 wilde de fabrikant een racewagen te ontwikkelen op basis van de net aangehaalde 288 GTO. Die 288 Evoluzione was slechts een kort leven beschoren aangezien de FIA besliste om de beruchte Groep B op te doeken wegens te gevaarlijk. Gelukkig waren er op dat moment toch ‘al’ 5 Evoluziones uit de werkplaats gerold, elk met 650 pk, een Kevlar-carrosserie en een rijklaar gewicht van amper 940 kg.
Het sprintje van 0 tot 100 km/u lukte deze Ferrari in 4 seconden en hij kon tot 370 km/u blijven doorrazen. Ondanks deze voor die tijd uitzonderlijke prestaties heeft de 288 Evoluzione nooit in competitieverband geracet.
Advertentie – lees hieronder verder
Te koop!
De 5 geproduceerde Evoluziones werden in de buurt van de fabriek aan klanten verkocht. Het exemplaar waar we het vandaag over hebben, maakte deel uit van de collectie van onze landgenoot Jean Blaton, alvorens eigendom te worden van niemand minder dan Lance Stroll, eigenaar van het Aston Martin F1-team.
Aan het eind van het eerste decennium van deze eeuw werd dit rode scheurijzer door specialist Michelotto gerestaureerd voor 133.000 euro. Wie ‘m wil kopen, kan dat van 19 tot 21 oktober tijdens een Duitse veiling van RM Sotheby’s. De waarde? Moeilijk te zeggen, maar als je weet dat een ‘gewone’ 288 GTO al tussen de 3 en 4 miljoen euro opbrengt…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be