Moet je nog steeds een diesel kopen?

Sinds enkele jaren wordt er druk uitgeoefend om de aankoop van dieselauto’s te ontmoedigen hoewel ze nog steeds hun voordelen hebben. Moet je er nog een kopen of moet je passen? 

Gepubliceerd op 26 januari 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Moet je nog steeds een diesel kopen?

Sinds eind 2015 is de dieselmotor uit de mode geraakt. De Dieselgate-affaire, als katalysator, heeft gewerkt en heeft de autoriteiten ertoe aangezet steeds strengere wetgeving op te stellen tegen deze motoren, die paradoxaal genoeg enige tijd eerder door diezelfde autoriteiten een spreekwoordelijk duwtje in de rug kregen omdat CO2-quota moesten worden gehaald aangezien diesels minder verbruiken en zij dus ook minder koolstofdioxide uitstoten.

Vandaag is de dieselbash zo groot dat veel beleidsmakers – op Belgisch en Europees niveau – er alles aan doen om deze auto’s uit ons landschap te bannen. De kans is namelijk groot dat het deze conventionele motoren zijn die het eerst zullen verdwijnen, vóór de benzinemotoren. In deze context vraagt men zich af of de aankoop van een dieselauto nog wel zin heeft.

Diesel-01

Ja tegen diesel als…

De dieselmotor is ontworpen voor kilometervreters. Hij is dus bijzonder geschikt voor wie veel rijdt, want hij verbruikt weinig brandstof en kan dus aanspraak maken op een grote actieradius, wat altijd comfortabel is voor de gebruiker die niet voortdurend naar de pomp moet om te tanken. De diesel is ook een vriend van zij die zware ladingen moeten vervoeren of trekken, omdat de motor meer koppel levert dan een benzinemotor. Wat ten slotte de slijtage betreft – en hoewel de onderhoudskosten iets hoger liggen – garandeert de dieselmotor ook een zeer lange levensduur, vooral bij gebruik in ideale omstandigheden, met name op de autosnelwegen.

Advertentie – lees hieronder verder

Nee tegen diesel als…

Toegegeven, de “ja tegen diesel” houding is vooral een zaak van beroepschauffeurs. Vooral voor particulieren is het voordeel van een dieselauto minder groot omdat je veel moet rijden om het break-even punt voor diesel te bereiken. Vandaag is dat ongeveer 40.000 km per jaar, terwijl dat een paar jaar geleden nog 20.000 km was. Van een verandering gesproken!

Een ander obstakel is de restwaarde van een dieselauto die waarschijnlijk lager is dan die van een benzineauto. Waarom? Enerzijds omdat de auto na 4 of 5 jaar een hoge kilometerstand zal hebben bereikt als hij wordt gebruikt zoals het hoort, en anderzijds omdat hoe meer de jaren verstrijken, hoe minder de diesel een koper zal vinden, althans op ons grondgebied. In sommige landen, zoals Portugal bijvoorbeeld, is de diesel echter nog steeds populair.

Diesel-03

Bedreigd op korte termijn

Over het algemeen genomen lijkt een termijn van 2030 het meest redelijk voor het uitsterven van dieselauto’s. Het klopt dat deze auto’s tot die datum en zelfs daarna nog kunnen rijden, maar dit geldt alleen voor de meest recente modellen (ten minste Euro 6) en zij die dus het minst vervuilen. Voor alle anderen zal er waarschijnlijk geen redding zijn. Het Waalse Gewest heeft bijvoorbeeld plannen om op zijn hele grondgebied lage-emissiezones in te voeren, wat onvermijdelijk gevolgen zal hebben voor oudere dieselmodellen. Er is een goede kans dat andere delen van het land dezelfde wetgeving zullen uitvaardigen. Brussel, Gent en Antwerpen hebben al stappen in die richting gezet.

Diesel-02

Als de autoriteiten hun stappenplan niet wijzigen (de uitstap uit fossiele brandstoffen is gepland voor 2035 en zelfs als er in 2026 een herzieningsclausule komt, is de kans klein dat diesel een van de opties zal zijn), lijkt diesel ten dode opgeschreven. De aankoop van een benzineauto lijkt daarom minder riskant, althans voor degenen die van plan zijn hun voertuig meerdere jaren – langer dan 5 jaar – te houden. Een hybride? Misschien, maar ook hier lijkt niets erg duidelijk over de toekomst van zelfopladende hybrides (zoals Toyota), die door de autoriteiten dreigen te worden beschouwd als “eenvoudige” benzinemodellen, iets  wat ze zeker niet zijn. Nogmaals, dit is spelen met de particuliere consument, die al de persoonlijke moeite doet om een hybride aan te schaffen omwille van brandstofbesparing, ook al kosten deze modellen vaak de prijs van een dieselmodel – en meer dan een “eenvoudig” benzinemodel.

Zoals we zien is de keuze van de motor nog nooit zo moeilijk geweest als nu. We weten dat elektrisch rijden de toekomst is, zij het met enkele (of zeg maar eerder vele) beperkingen. Doch, batterijvoertuigen zijn nog lang niet voor iedereen betaalbaar. Zo is het noodzakelijk alle mogelijke opties te bestuderen en vooral te kiezen op basis van de persoonlijke situatie en niet op basis van een heuse volksverhuizing.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.760 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Een tweedehandswagen kopen
Opgepast voor occasies met te kleine motoren

Downsizing was in de eerste twee decennia van deze eeuw het modewoord in de autosector. Maar nu al die auto’s met kleine motoren op de tweedehandsmarkt belanden, is het wel opletten geblazen.

12 december 2024 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.760 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.