15 km file kost 200.000 euro volgens tool UAntwerpen

Transporteconomen van de UAntwerpen ontwikkelden een tool die een exacte berekening van zowel de directe als de maatschappelijke kosten van een file weergeeft. Dit instrument kan nuttig zijn voor de transportbedrijven, maar ook voor de beleidsmakers.

Gepubliceerd op 8 november 2022
Leestijd : 2 min

Deel

15 km file kost 200.000 euro volgens tool UAntwerpen

De dagelijks files horen tegenwoordig bij het hedendaagse transport en hebben uiteraard een directe impact op het rendement van de transportsector. Elk transport- of distributiebedrijf krijgt er tegenwoordig mee af te rekenen en moet de kostprijs van het opgelopen tijdverlies door files in principe ook doorrekenen aan zijn klanten. Alleen is dat bedrag zeer moeilijk te kwantificeren.

Daar gaat echter verandering in komen door een tool die werd ontwikkeld door het Departement Transport en Ruimtelijke Economie van de Universiteit Antwerpen en toelaat het prijskaartje van een file zeer exact te berekenen. In hun model maakten de onderzoekers namelijk een onderscheid tussen directe en indirecte kosten. Lonen, rente en afschrijvingen, verzekering, transportkosten, brandstofkosten en onderhoudskosten vallen onder de directe kosten.

Bij de indirecte kosten horen de maatschappelijke kosten, zoals lucht- en geluidsemissies en verkeersongevallen, maar ook situatie-afhankelijke kosten, zoals het herplannen van leveringen of meetings en overuren voor werknemers, die echter niet gekwantificeerd werden in de tool. 

busy-crowded-traffic-jam-road

Advertentie – lees hieronder verder

Proefproject op E19

Om hun model op punt te stellen en te testen gebruikten de onderzoekers een file na een ongeval op de E19 die tot een file van 15,1 km leidde, waardoor de gemiddelde snelheid van het verkeer nog slechts 10 km/u bedroeg. Na het in kaart brengen en uitsplitsen van alle voertuigen die in de file stonden en de kosten voor alle types vervoer (vrachtwagens, bestelwagens, woon-werkverkeer, privéverplaatsingen), kwamen de onderzoekers van de UAntwerpen tot het besluit dat deze file maar liefst 202.766,91 euro kostte.

Het onderzoek leert dat de duur en de lengte van de file de variabelen met de grootste financiële impact zijn. Deze tool is de eerste die de kost van de files zo specifiek kan berekenen en ook universeel bruikbaar is voor transportbedrijven.

Transportbedrijven kunnen zo inderdaad concreter gaan onderhandelen met klanten en filetoeslagen exacter berekenen ”, vertelt Professor Vanelslander op GVA.be. “Door inzichten over de file in een bepaald gebied of langs een bepaalde weg, kunnen bedrijven ook gerichter de locatie van hun bedrijf bepalen. Tegelijk kunnen beleidsmakers de resultaten op hun beurt gebruiken om gebieden te identificeren waar de impact van de file groot is en die prioriteit moeten krijgen bij het uitwerken van oplossingen.”

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Wat er mis liep bij Northvolt

Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?

22 november 2024 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.