De dagelijks files horen tegenwoordig bij het hedendaagse transport en hebben uiteraard een directe impact op het rendement van de transportsector. Elk transport- of distributiebedrijf krijgt er tegenwoordig mee af te rekenen en moet de kostprijs van het opgelopen tijdverlies door files in principe ook doorrekenen aan zijn klanten. Alleen is dat bedrag zeer moeilijk te kwantificeren.
Daar gaat echter verandering in komen door een tool die werd ontwikkeld door het Departement Transport en Ruimtelijke Economie van de Universiteit Antwerpen en toelaat het prijskaartje van een file zeer exact te berekenen. In hun model maakten de onderzoekers namelijk een onderscheid tussen directe en indirecte kosten. Lonen, rente en afschrijvingen, verzekering, transportkosten, brandstofkosten en onderhoudskosten vallen onder de directe kosten.
Bij de indirecte kosten horen de maatschappelijke kosten, zoals lucht- en geluidsemissies en verkeersongevallen, maar ook situatie-afhankelijke kosten, zoals het herplannen van leveringen of meetings en overuren voor werknemers, die echter niet gekwantificeerd werden in de tool.
Advertentie – lees hieronder verder
Proefproject op E19
Om hun model op punt te stellen en te testen gebruikten de onderzoekers een file na een ongeval op de E19 die tot een file van 15,1 km leidde, waardoor de gemiddelde snelheid van het verkeer nog slechts 10 km/u bedroeg. Na het in kaart brengen en uitsplitsen van alle voertuigen die in de file stonden en de kosten voor alle types vervoer (vrachtwagens, bestelwagens, woon-werkverkeer, privéverplaatsingen), kwamen de onderzoekers van de UAntwerpen tot het besluit dat deze file maar liefst 202.766,91 euro kostte.
Het onderzoek leert dat de duur en de lengte van de file de variabelen met de grootste financiële impact zijn. Deze tool is de eerste die de kost van de files zo specifiek kan berekenen en ook universeel bruikbaar is voor transportbedrijven.
“Transportbedrijven kunnen zo inderdaad concreter gaan onderhandelen met klanten en filetoeslagen exacter berekenen ”, vertelt Professor Vanelslander op GVA.be. “Door inzichten over de file in een bepaald gebied of langs een bepaalde weg, kunnen bedrijven ook gerichter de locatie van hun bedrijf bepalen. Tegelijk kunnen beleidsmakers de resultaten op hun beurt gebruiken om gebieden te identificeren waar de impact van de file groot is en die prioriteit moeten krijgen bij het uitwerken van oplossingen.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be