Zoals verwacht zou de Trump-regering veel maatregelen uit het Biden-tijdperk afschaffen. En van dat plan wordt niet afgezien, ook niet op het gebied van energietransitie en elektrische auto’s. Volgens bronnen van Reuters verdwijnt het belastingvoordeel van 7.500 dollar voor de aanschaf van elektrische auto’s (toch voor zover die in Noord-Amerika zijn gebouwd) in de loop van de komende maanden.
Het ligt voor de hand dat de industrie hieronder zal lijden en dat de verkoop fors gaat dalen. Amerikaanse autofabrikanten hebben de afgelopen jaren zwaar geïnvesteerd in de energietransitie, grotendeels dankzij overheidssteun. Zonder die steun was dit niet mogelijk geweest, en nu dreigen ze klem te komen zitten. Maar één ding valt op: de schijnbare onverschilligheid van Tesla. Het merk lijkt zich geen zorgen te maken over deze maatregel. Meer zelfs, het bedrijf lijkt hem zelfs te steunen.
Strategie verbergen
Tesla’s onverwachte houding is het resultaat van een commerciële strategie waaran al een tijdje is gewerkt. Volgens Elon Musk kan Tesla prima zonder subsidies floreren, in tegenstelling tot concurrenten zoals General Motors, Ford en Stellantis, die worstelen om hun elektrische modellen winstgevend te maken. Zie daar: Musk speelt in op de zwakte van zijn concurrenten om Tesla’s voorsprong te behouden – of zelfs verder uit te breiden.
Advertentie – lees hieronder verder
Tesla vertrouwt op een loyale klantenbasis die weinig last heeft van prijsschommelingen. Maar zal dat genoeg zijn? Het blijft een risico: bij gelijkblijvende prijzen kan ook Tesla’s verkoop instorten, wat investeringen in nieuwe elektrische technologieën in gevaar brengt.
Welke uitkomst?
Het is nog onzeker of Trump de belastingvoordelen voor elektrische auto’s kan afschaffen. Het spel moet nog worden gespeeld. Om deze verandering door te voeren, zouden de Republikeinen waarschijnlijk de zogenaamde “verzoeningsprocedure” moeten gebruiken, een wetgevend mechanisme dat eventuele blokkering door de Senaat omzeilt – dezelfde methode die Biden eerder gebruikte om de subsidies in te voeren. Toch lijkt grote tegenstand onwaarschijnlijk. Met controle over het presidentschap, het Congres en de Senaat heeft Trump alle kaarten in handen.
Je kunt je afvragen of Elon Musk dit idee niet zelf in het oor van Donald Trump heeft gefluisterd (het oor dat nog werkt). Maar waarom? Misschien om voor de scalp van de grote nationale autofabrikanten te gaan en als onbetwiste leider uit de strijd te komen. Een riskante zet, zeker, maar eentje waarvan Musk vast overtuigd is dat het helemaal niet onmogelijk is ...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be