Binnenkort prijzenoorlog voor elektrische auto’s in Europa?

Kan de prijzenoorlog in het segment van elektrische auto’s, die al is begonnen in China en de Verenigde Staten, overslaan naar Europa? Best mogelijk, want de verkoopscijfers dalen. Een prijzenoorlog is waar de consument op hoopt… maar waar constructeurs bang voor zijn omdat er dan aan de winstmarges wordt geraakt. Gocar maakt de rekening.

Gepubliceerd op 25 augustus 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Binnenkort prijzenoorlog voor elektrische auto’s in Europa?

De overgang naar elektrische auto’s lijkt op papier een sprookje maar de praktijk is complexer dan verwacht. Eén van de grootste problemen waarmee elektrische auto’s kampen is hun prijs. Tenminste, dat is zo in Europa, want we weten inmiddels dat op andere markten, zoals China en de Verenigde Staten, een prijzenoorlog woedt. Daar kunnen sommige automobilisten een Tesla Model 3 kopen voor 20.000 dollar en in uitzonderlijke gevallen kan het zelfs nog goedkoper.

Toch leveren enkele grote Europese landen inspanningen om dit mogelijk te maken. Zo belooft Frankrijk bij monde van Emmanuel Macron een elektrische auto aan 100 euro per maand. Het concept heeft wat op zich laten wachten en is vandaag realiteit, met dank aan… Chinese autoconstructeurs. MG heeft net een “4” aangeboden voor 99 euro per maand. Is het een goede gok? Niet helemaal, want de voorwaarden (die altijd in kleine lettertjes worden gedrukt) doen ons perplex staan over de uiteindelijke prijs op het einde van de rit. Er zijn namelijk grote beperkingen wat betreft het aantal gereden kilometers en er zijn nog voorwaarden verbonden om in aanmerking komen voor bepaalde kortingen.

renault-megane-e-tech-electric-2021_01

Wordt een prijzenoorlog onvermijdelijk?

Precies deze elementen zijn mogelijk ook de voorbode van een prijzenoorlog in Europa, wat een goede zaak zou zijn voor de consument. Maar dat vooruitzicht is veel minder rooskleurig voor autoconstructeurs, die vrezen dat ze hun prijzen en dus hun marges zullen moeten verlagen, ook al zijn die (laat ons wel wezen) voldoende comfortabel zijn om de grote noodzakelijke investeringen te doen om over te schakelen op het bedrijfsmodel van de elektrische auto.

Advertentie – lees hieronder verder

Hierdoor wordt het voor Europese merken steeds lastiger om hun elektrische auto’s te slijten, terwijl de Chinezen met dubbele cijfers groeien. Tal van Westerse constructeurs gingen ervan uit dat ze winst zouden kunnen maken met elektrische auto’s die op Europese bodem worden gebouwd, maar een prijzenoorlog staat die ambitie in de weg.

België is in deze een geval apart, omwille van het bedrijfswagenmodel dat de markt kunstmatig stuurt, dat ondervindt ook Tesla. Zelfs de verkoop van de Model Ywereldwijd en ook in Europa de bestverkochte autodoet het minder goed, vertelde een woordvoerder van D’Ieteren aan onze collega’s van L’Echo.

Markt uit evenwicht

Vandaag is de concurrentiestrijd zeer onevenwichtig. De productiekosten in China zijn totaal niet vergelijkbaar met die in Europa. Maar ook andere factoren zijn nefast voor de Europeanen, denk maar aan de toevoer van grondstoffen om de productiekost stabiel te houden. Ook op dat vlak hebben de Chinezen een (duidelijke) voorsprong.

8f12863b4c4059e0231f1eceafd7e0c383162018

Europeanen zijn overtuigd dat hun economisch model kan overleven omwille van de hogere restwaarde van hun voertuig in vergelijking met Chinese producten. Het klopt want wat dat betreft staan vooral de Duitse merken erg sterk. Tenminste, zolang de consument bereid is om daar ook voor te betalen. Maar ook hier zouden de marktsituatie kunnen veranderen. Volgens een Carwow-onderzoek zegt 42% van de Duitse consumenten nu al dat ze overwegen om een Chinese auto te kopen. Ter vergelijking: 5 jaar geleden was dat nog 30%.

Kantelmoment?

Europese merken blijven daarom naar oplossingen zoeken. Ze zijn vastberaden om kleinere, goedkopere elektrische auto’s op de markt te brengen, zoals de ë-C3 van Citroën of de elektrische Panda van Fiat die minder dan € 25.000 gaan kosten.

Het valt af te wachten of elektrische auto’s van Chinese origine weldegelijk zullen doorbreken op de Europese markt. Constructeurs uit China krijgen immers ook te maken met andere beperkingen, zoals importbelastingen, logistiek, enzovoort. Het is wel duidelijk dat als de langverwachte doorbraak werkelijkheid wordt, er ook in Europa een prijzenoorlog zal losbarsten. De markt wint altijd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.