Momenteel maakt Europa een uitgebreide wetgeving om een degelijk beleid voor de circulaire economie te voeren. Na de exit van thermische auto’s in 2035 (die al in twijfel getrokken wordt) of de heffing van een CO2-belasting voor bedrijven en zelfs particulieren vanaf 2027, is de Europese Unie ook van plan om regels op te stellen voor de productie van batterijen voor elektrische auto’s, een activiteit die zich de komende jaren sterk zal ontwikkelen.
Het doel is eigenlijk om fabrikanten te dwingen de batterijen in een circulaire logica te plaatsen, met name door ze gemakkelijker vervangbaar en recycleerbaar te maken. De lidstaten hebben vorige week een akkoord bereikt en de tekst heeft betrekking op de hele batterijcyclus en zal van toepassing zijn op alle batterijen die in de EU worden verkocht, of het nu gaat om een smartphone, een computer, een auto, maar ook voor industriële batterijen.
Regels vanaf 2024
Europa voorziet dat vanaf 2024 elke batterij zijn koolstofvoetafdruk bekendmaakt (zoals een nutri-score) en rekening houdt met het hele proces, dat wil zeggen van mijnbouw tot recycling. En het wordt nog restrictiever: vanaf 2027 mogen alleen batterijen van elektrische auto’s die onder een specifieke koolstofdrempel blijven op de markt worden gebracht. Tussen deze twee data door worden ook in 2026 duurzaamheids- en prestatiecriteria opgelegd.
Advertentie – lees hieronder verder
Er is eveneens sprake van recycling en dus van een inzamelkanaal voor gebruikte batterijen. Tegen 2023 moeten bedrijven die een batterij in een smartphone of computer plaatsen tot 45% van de gebruikte producten verzamelen en tot 73% in 2030. Ook fabrikanten van elektrische fietsen, scooters en tweewielers moeten zich houden aan een percentage van 61% in 2031. En naast deze inzameling zal het ook nodig zijn om te recyclen: 90% kobalt en nikkel tegen 2027 en 50% van het lithium – een aandeel dat zal toenemen tot 80% in 2031.
Gerecycleerde materialen in nieuwe batterijen
De verwachting is ook dat nieuwe batterijen gerecyclede metalen in hun productieproces zullen moeten opnemen. Zo zullen batterijen voor elektrische voertuigen na 2031 16% gerecycled kobalt en 6% gerecycled lithium en nikkel moeten gebruiken.
Europa zal deze normen opleggen aan Europese fabrikanten, maar ook aan batterijen die worden geïmporteerd uit landen buiten de Unie. Met dit manoeuvre belooft Europa de productie te verplaatsen en recyclingkanalen in te zetten en tegelijkertijd de afhankelijkheid van grondstoffen die voornamelijk uit het buitenland komen te verminderen.
25% Europese batterijen in 2030?
Naast het ecologische aspect hoopt Europa tegen 2030 25% van zijn batterijbehoeften te kunnen produceren, vergeleken met slechts 3% in 2020. Volgens Thierry Breton, commissaris voor interne markt, zal de ontwikkeling van de batterijsector in Europa de werkgelegenheid ten goede komen, maar ook de consument die beter geïnformeerd zal worden over de oorsprong van de batterijen die hij verbruikt.
Verschillende belanghebbenden op milieugebied, waaronder de onafhankelijke organisatie Transport & Environment, verwelkomden de aanpak van Europese besluitvormers. Hoewel de tekst voorziet in een soort digitaal paspoort voor elke batterij, vragen we ons af hoe dit allemaal kan worden gecontroleerd, vooral met producten uit China bijvoorbeeld en waarvoor producenten niet erg alert zijn op de omstandigheden van winning, enz…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be