Sluiting van Audi Brussels “goed nieuws” volgens analisten

Het nieuws sloeg in als een bom: de fabriek van Audi Brussels wordt grondig geherstructureerd. Slecht nieuws voor België en de werkgelegenheid, maar volgens verschillende analisten misschien een positief teken voor de sector. Wat moeten we ervan denken?

Gepubliceerd op 12 juli 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Sluiting van Audi Brussels “goed nieuws” volgens analisten

Deze week was er zeer slecht nieuws voor de Audi-fabriek van Brussel in Vorst. Door een gebrek aan bestellingen moet de fabriek zwaar herstructureren, terwijl ze ook afscheid zal nemen van de productie van de Q8 e-tron, waarvan de verkoop de afgelopen maanden is ingestort. Laten we eerlijk zijn: de vooruitzichten zijn dus somber voor de fabriek, die –  samen met de assemblagefabriek van Volvo in Gent – een van de laatste Belgische fabrieken is.

De fabriek heeft dus de informatiefase van de Renault-procedure voor collectief ontslag aangekondigd: in 2024 zullen 1.510 banen worden geschrapt en in 2025 nog eens 1.110, op een totaal van 3.000 banen op de site. Reken maar uit: dan blijven er 380 over. Maar wat heeft dat voor nu ? Waarschijnlijk niets, tenzij er een wonder gebeurt. Alleen de verrassende komst van een nieuw model van de groep om te assembleren zou de fabriek in Vorst nog kunnen redden, of de omschakeling van de site naar de productie van onderdelen, zoals batterijen.

audiBXL

Een voorteken?

 Natuurlijk is niet alles verloren en moeten we hoopvol blijven. Maar we geloven er steeds minder in, net als de werknemers, want Audi Brussels is al vaak door het oog van de naald gekropen. Bovendien, en hoe verrassend het ook mag klinken, menen verschillende analisten dat de sluiting van Audi Brussels eerder “een stap in de goede richting” zou zijn, volgens Deutsche Bank en Oddo, geïnterviewd door L’Écho.

Advertentie – lees hieronder verder

In werkelijkheid wachten waarnemers op een heropleving van de Europese auto-industrie, die voortdurend terrein verliest ten opzichte van China en tot nu toe niet echt actie heeft ondernomen. Maar we weten dat protectionisme (invoerrechten, enz.) op de lange termijn niet efficiënt zal zijn – zelfs contraproductief – om met China te concurreren. Er zijn dus niet veel opties: er is een ingrijpende herstructurering nodig, aldus de Amerikaanse investeringsbank Jefferies.

Een kans op een beter herstel? 

Analisten verwachten vooral dat Volkswagen – de op één na grootste autofabrikant ter wereld – sterke beslissingen neemt om het tij te keren. De groep heeft sinds 2020 immers -29,5% van zijn beurswaarde verloren, terwijl zijn concurrenten evenveel zijn gestegen. Als de groep niet helemaal ten onder wil gaan, zal het dus moeten reageren. Volkswagen moet zowel zijn winstgevendheid (de operationele marge zal in 2024 weer afnemen) als zijn processen verbeteren om zijn uitstekende reputatie terug te winnen. De groep sluit momenteel vooral partnerschappen om te voorkomen dat het volledig wordt ingehaald (bijvoorbeeld met Xpeng of Hyundai).

Q83

Maar het gaat het niet alleen om Volkswagen. Het is de gehele Europese auto-industrie die een heroverweging en -organisatie nodig heeft. Maar zal dat ooit gebeuren? Carlos Tavares lijkt de enige te zijn die probeert, aangezien de CEO heeft aangekondigd dat met het Chinese model moest bestrijden om deze over te kunnen nemen. En dat betekent snijden in kosten.

Toch blijft de kwestie van de fabriek in Vorst volop in de aandacht, en niet alleen in België. Volgens analisten van Bernstein is Audi Brussels een van de duurste eenheden van de Volkswagen-groep en heeft het al lang moeite om winst te maken. Bovendien is het zeker dat de machtige Duitse vakbonden voorstander zullen zijn van een sluiting van de fabriek in Vorst, omdat dit misschien een andere sluiting in Duitsland zal voorkomen.

De situatie is dus uiterst moeilijk. Want los van economische modellen die steeds meer winstgevendheid en efficiëntie « eisen », zijn er mannen en vrouwen die in moeilijkheden en onzekerheid terecht zullen komen, terwijl Europa en de regeringen al jaren pleiten voor een herindustrialisatie van Europa en een terugkeer naar economische onafhankelijkheid. Het lijkt dat het tegenovergestelde gebeurt. Natuurlijk moeten we ons positioneren ten opzichte van China, maar niet tegen elke prijs. Europa heeft te lang een groot deel van de industriële productie aan de rest van de wereld overgelaten. En daar heeft ze nu spijt van. Laten we hopen dat een ander model mogelijk is en dat zowel de Europese werknemers en consumenten daar uiteindelijk van zullen profiteren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
51.365 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.