Voor consumenten zijn turbulente tijden vaak ook interessante tijden. Nu er over gans Europa minder auto’s gekocht worden dan voor de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne, en de bijhorende turbulenties rond de prijzen van grondstoffen en gas, die tot een inflatie leidden, is er overaanbod. In 2019 werden er (in de EU) nog zo’n 13 miljoen auto’s aan de man gebracht, terwijl dat vorig jaar minder dan 11 miljoen was.
De industrie is nog volop bezig zich te reorganiseren voor die gekrompen markt, door de productie te verminderen of zelfs fabrieken te sluiten. In afwachting is er her en der een overaanbod, en wie vandaag op zoek is naar een nieuwe auto, kan daarmee een goede zaak doen.
Kortingen in verschillende vormen
Bij de bekendmaking van zijn laatste kwartaalresultaten liet BMW, de marktleider in België, bijvoorbeeld weten dat het teveel auto’s in voorraad heeft, wat weegt op de kasstroom. Het doel is om deze voorraad weg te werken tegen het einde van dit jaar. Eind oktober vernamen we van Volkswagen ook al dat het met te grote voorraden kampt, terwijl Stellantis eveneens volop bezig is de stock te reduceren.
Advertentie – lees hieronder verder
Boekhouders gruwen van overvolle voorraadparkings. Het is stilstaand geld dat niet voor iets anders kan gebruikt worden, en dat bovendien snel in waarde daalt. En hoe meer de fabrieksband die voorraad blijft aanvullen met nog meer vers metaal, hoe groter de kortingen die nodig zijn om ervan af te geraken. Dat is goed voor nieuwe klanten, maar maakt bestaande klanten niet blij. Ze zien plots dat hun auto duizenden euro’s goedkoper is dan ze zelf betaald hebben, en vrezen bovendien een slechte invloed op de restwaarde.
Kortingen kunnen in verschillende vormen komen, ook door nieuwe uitrustingsversies voor te schotelen. Zo kondigde Stellantis-merk Peugeot al aan dat het een nieuw Style-uitrustingsniveau lanceert op de 208, 2008 en 308, voor alle motorisaties. Zustermerk Opel voert dan weer een prijsvermindering door op de gefacelifte Mokka. In Duitsland heeft Skoda dan weer nieuwe en goedkopere instapversies aangekondigd van de Fabia, Scala, Kamiq, Karoq en Octavia.
Lager vlootgemiddelde
Ook de verstrengde CO2-normen, die vanaf 1 januari 2025 van kracht zullen gaan, spelen hun rol. Die maken dat fabrikanten er belang bij hebben om auto’s die een negatieve invloed hebben op het vlootgemiddelde nog voor de jaarwisseling van de hand te doen. Dit zal in de praktijk gaan om klassieke benzinemodellen met een CO2-uitstoot die boven de 110 à 120 g/km ligt. Autobouwers die over het opgelegde vlootgemiddelde gaan, dat voor iedereen verschillend is, krijgen een fikse boete.
Voor die telling van het gemiddelde telt het moment van inschrijving, niet het moment waarop de verkoop wordt gesloten of de auto wordt afgeleverd. Dit betekent dat fabrikanten de mogelijkheid hebben de auto dit jaar nog zelf in te schrijven indien ze hem niet aan een klant verkocht krijgen. Deze kan dan als ‘jonge tweedehands’ alsnog verkocht worden aan een consument, maar ook daar hangt dan allicht een mooie korting aan vast.
Bij de elektrische auto’s is het effect van dat strengere CO2-gemiddelde nu al zichtbaar. Volkswagen verlaagde onlangs bijvoorbeeld tijdelijk de prijs van de goedkoopste ID.3 (Pure) tot 30.810 euro. Exemplaren die na de jaarwisseling worden ingeschreven, zijn voor hen interessant omdat die met hun nuluitstoot meteen een duit in het zakje doen van een gunstigere CO2-balans. Het is ongetwijfeld ook geen toeval dat Kia net nu een goedkopere versie van de EX9, met kleinere batterij lanceert. Het zal zeker niet de laatste elektrische auto zijn die onder invloed van de strengere CO2-regels van de Europese Unie in prijs zakt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be