Wordt het verbod op verbrandingsmotoren herzien vanaf 2024?

De Europese auto-industrie heeft het moeilijk. Daarom roept de Italiaanse regering op het verbod op verbrandingsmotoren te herzien en trekt ze de “ideologische visie” van de Europese Unie in twijfel. Maar zal de Commissie dit ook zo zien? En beseft Europa eindelijk dat het zijn industrie meer verstikt dan helpt?

Gepubliceerd op 11 september 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Wordt het verbod op verbrandingsmotoren herzien vanaf 2024?

De Italiaanse regering heeft opnieuw een verzoek ingediend voor een vervroegde aanpassing van de Europese wetgeving die een verbod op verbrandingsmotoren invoert vanaf 2035. Zoals bekend is het doel van deze maatregel om de verkoop van nieuwe wagens op fossiele brandstoffen in de Europese Unie te verbieden. Dat past binnen de doelstellingen om de economie koolstofvrij te maken. Volgens Italië weerspiegelt dit plan echter niet de huidige realiteit van de markt, waar de Europese auto-industrie aanzienlijk vertraagt.

stellantis

Gilberto Pichetto Fratin, de Italiaanse minister van Energie, zei tijdens het TEHA-bedrijfsforum in Cernobbio dat hij niet akkoord gaat. Hij vindt deze beslissing “absurd” en ingegeven door een “ideologische visie”. Ook bekritiseerde hij een te sterk gecentraliseerde beleidsvoering binnen de EU en benadrukte hij de noodzaak van een meer pragmatische aanpassing aan de situatie.

Turbulente tijden

Zoals Gocar regelmatig schrijft, maakt de Europese autosector een bijzonder moeilijke periode door, met dalende verkoopcijfers van elektrische auto’s en toenemende concurrentie van Aziatische fabrikanten, vooral uit China. Hierdoor maken verschillende landen, waaronder Italië, zich zorgen over de gevolgen van het verbod op verbrandingsmotoren voor hun nationale industrie. 

Advertentie – lees hieronder verder

De Italiaanse minister van Industrie, Adolfo Urso, steunt uiteraard dit verzoek om een herziening. Hij wil dit jaar (2024) al een evaluatie van de vooruitgang en dus pas niet in 2026, zoals oorspronkelijk gepland in de bekende herzieningsclausule. Dit verzoek komt op een moment dat Europese autofabrikanten zoals Volkswagen en Stellantis drastische maatregelen overwegen om de crisis het hoofd te bieden, zoals fabrieken sluiten en jobs schrappen. Volgens Olivier Blume, CEO van Volkswagen, dreigt het marktaandeel van de Europese autoconstructeurs verder af te brokkelen zonder grote ingrepen.

factory

Italië staat niet alleen in zijn eisen. Ook andere Europese landen, die hun eigen auto-industrie willen beschermen, vragen om de Europese doelstellingen te herzien. Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, bevestigde onlangs echter dat ze vasthoudt aan de doelstelling van een totale uitfasering van verbrandingsmotoren tegen 2035. Ze liet echter ook doorschemeren dat er enige flexibiliteit kan zijn voor het gebruik van synthetische brandstoffen, maar onder bepaalde voorwaarden die nog niet gespecificeerd zijn.

Europa verantwoordelijk voor de situatie?

Deze situatie is het resultaat van een reeks slechte beslissingen, zoals La Libre Belgique terecht uitlegt. Al bijna acht jaar loopt Europa ver achter op de Verenigde Staten en China, die voor een protectionistische aanpak gekozen hebben. Terwijl deze twee grootmachten hun strategische industrieën beschermen, blijft het oude continent vasthouden aan een logica van onbeperkte vrijhandel die in het verleden gunstig was, maar nu niet meer. Het handelsmodel is veranderd. China is nu een belangrijke innovator en is niet langer gebonden aan Europa. Daardoor kan het gemakkelijk de overhand krijgen en de waarde van de Europese economie doen smelten.

electric-copie

Volgens Tanguy Struye de Swielande, professor aan de UCLouvain, is Europa zelfs “de dorpsgek” geworden. Dit komt door regels die te streng zijn voor bedrijven, waardoor hoogtechnologische ecosystemen niet kunnen gedijen. Volgens sommigen zijn de milieuregels ook buitensporig streng en belemmeren ze het concurrentievermogen. Europa wil de energietransitie, maar groene technologieën (zoals voor wind- en zonne-energie) worden massaal geïmporteerd uit China. Europa blijft te afhankelijk van grondstoffen, omdat onze regio’s niet geneigd lijken om bijvoorbeeld mijnen te heropenen, waardoor we weer een zeker concurrentieniveau zouden kunnen bereiken.

Een laatste punt: Europa spreekt nog altijd niet met één stem en de lidstaten voeren een economische strijd tegen elkaar. De Europese autoriteiten zijn er niet in geslaagd ecosystemen of complementaire, georganiseerde waardeketens te creëren zoals in de Verenigde Staten. Met het ‘friendshoringprincipe’ heeft de Verenigde Staten Mexico, Canada en Australië tot voorkeurspartners gemaakt, waarbij de waarde tussen bedrijven op een eerlijke en intelligente manier wordt gedeeld. Het valt nog te bezien of de nieuwe Europese Commissie en onze leiders in staat blijken om deze realiteit te begrijpen, zichzelf in vraag te stellen en doeltreffende, gezamenlijke actie te ondernemen zodat Europa zich economisch kan herstellen. Dat is de uitdaging voor de komende twee of drie decennia. En het gaat niet alleen om de auto-industrie, verre van zelfs. Laten we dus niet langer braaf zijn maar realistisch zijn. China subsidieert zijn autofabrikanten massaal? Laten we hetzelfde doen en weer de beste worden. Maar dat vereist visie en ambitie.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.