De omschakeling naar de elektrische auto betekent niet alleen voor de automobilisten een revolutie, maar ook voor de fabrikanten en hun toeleveranciers. De toeleveringsketens zullen namelijk grondig veranderen. Die transitie wordt met harde hand afgedwongen, want Europa heeft besloten dat vanaf 2035 alleen nog elektrische auto’s nieuw verkocht mogen worden op ons continent. Er blijft dus nog maar twaalf jaar over voor deze transitie en dat is weinig.
Veel waarnemers of spelers uit de auto-industrie maken zich trouwens zorgen over deze gedwongen koerswijziging. Terecht, want de grondstoffen die in onze auto’s zitten, zullen veranderen. Lithium is bijvoorbeeld een metaal dat essentieel is voor de productie van onze batterijen (ook voor onze computers, smartphones en dergelijke).
Het is overal ter wereld sterk begeerd, maar het probleem is dat de productie vandaag niet aan de vraag kan voldoen. Nochtans moet het verhaal van de elektrische auto’s nog grotendeels beginnen. In deze omstandigheden hoeft het dus niet te verbazen dat sommigen zich zorgen maken. De baas van Stellantis bijvoorbeeld, Carlos Tavares, die al vanaf 2024 batterijtekorten voorspelt.
Wat doet Europa?
Lithium is in enkele jaren van strategisch belang geworden en de toelevering moet absoluut veiliggesteld worden. Europa, één van de continenten die een voortrekkersrol spelen bij de elektrische auto, bevoorraadt zich doorgaans in het buitenland, vooral in China. Maar China heeft zelf ook astronomische hoeveelheden van deze grondstof nodig. Lithium is echter niet zo zeldzaam, je vindt het volop in onze bodem.
Advertentie – lees hieronder verder
Er bestaan vandaag drie manieren om lithium te winnen: rotsen waaruit lithium wordt gewonnen door de blokken te breken, zoutmeren waar het metaal wordt verwijderd door verdamping van de pekel en tot slot extractie uit geothermisch water, hoewel de dichtheid hier drie tot zes keer minder is dan in een zoutmeer.
Natuurlijk is er geen zoutmeer in Europa, maar dit metaal kunnen we wel uit geothermie of harde gesteenten halen. Op ons continent wordt een tiental winningsprojecten bestudeerd, maar het gaat te traag. De gigafabrieken van Volkswagen en andere merken die zich halsoverkop op de elektrische auto hebben gestort, schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar zij moeten hun voorraden altijd uit het buitenland halen, vaak aan de andere kant van de planeet (China, Australië, Zuid-Amerika).
Markt explodeert
De industrie is zich wel bewust van de grote behoefte aan lithium. De Europese Commissie verwacht dat de vraag maar liefst achttien keer groter wordt tegen 2030, wat doet vrezen voor een aantal problemen. Veel projecten voor lithiumwinning zullen pas ten vroegste in 2025 klaar zijn en de huidige projecten kunnen maar 20 tot 30 procent van de Europese vraag dekken.
Er is dus haast bij en sommige landen beginnen dit te beseffen. Duitsland bijvoorbeeld, dat zojuist besloten heeft om een vergunning voor geothermische exploitatie te vergemakkelijken. Deze techniek kan een dubbel voordeel creëren, want de boringen leveren niet alleen lithium op maar kunnen gecombineerd worden met de aanleg van een warmtenet voor woningen en gebouwen. In een tijd waarin Europa zich probeert te bevrijden van Russisch gas, is deze oplossing wellicht het onderzoeken waard …
Feit blijft dat Europa moeite heeft om zijn eigen bevoorrading te ontwikkelen. Overal lopen de vertragingen op, soms door verzet van omwonenden, soms door milieurisico’s. Hoewel Europa achterblijft in de productie van lithium, slaagt het er wel in om zijn netwerk van raffinaderijen uit te bouwen, een proces dat vroeger ook in het buitenland werd uitgevoerd, met name in China. Maar dit is niet genoeg. Als de vraag echt omhoogschiet, loopt Europa het risico weer het kneusje te worden, een beetje zoals bij het gas of de olie uit Rusland. En uiteindelijk betaalt de Europese consument het gelag.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be