De opkomst van elektrische auto’s brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, vooral op de tweedehandsmarkt. De gezondheid van de batterij bepaalt in grote mate de restwaarde, maar er ontbreekt nog een universele standaard om die correct te meten. Zonder deze betrouwbare certificering blijft de onzekerheid groot, en talmen zowel de kopers als de verkopers.

Een gedragsprobleem?
Uit recent onderzoek van Geotab, een toonaangevend bedrijf in telematica, blijkt dat moderne tractiebatterijen gemiddeld 1,8% per jaar aan capaciteit verliezen - een verbetering ten opzichte van 2,3% in 2019. In theorie valt het dus mee. Maar in realiteit overheerst de twijfel, gevoed door de angst om voor een pijnlijke vervangingskost te staan die tussen 7.000 à 15.000 euro kan bedragen.
Advertentie – lees hieronder verder
Goed, de vrees is niet helemaal ongegrond en wordt gretig gevoed door de gemediatiseerde zaken van gedupeerden die op de tweedehandsmarkt een stevig gelag betalen voor hun groene geweten. Want de levensduur van batterijen hangt sterk af van omgevingstemperatuur, thermisch beheer en laadpatronen. Vooral snelladen en het overschrijden van de aanbevolen laadlimieten versnellen de degradatie. Europa werkt daarom aan een Europees batterijpaspoort, maar dat is een werk van lange adem (vanaf februari 2027 verplicht).
Helaas is er ook een gedragsprobleem. Patrick Cresswell, medeoprichter van techbedrijf Clearwatt wijst daarvoor op het weinig fraaie neveneffect van leasing, in België veruit de belangrijkste drijfveer achter elektrische mobiliteit. “Veel bestuurders bezitten hun elektrische wagen niet”, zegt hij “Ze voelen dus geen verantwoordelijkheid voor de staat ervan. Denk aan een verkoper die dagelijks snellaadt en de automatische 80%-limiet negeert. Dit versnelt de slijtage van de batterij.” Uit de monitoring van Clearwatt blijkt dat sommige elektrische auto’s een jaarlijkse degradatie vertonen die veel hoger ligt dan 1,8%.

Als een gezondheidscheck door een smartwatch
Maar goed, verschillende studies laten een positiever deuntje horen over batterijverslechtering in de praktijk en Clearwatt heeft iets te verkopen. Daar is niet noodzakelijk iets mis mee, áls het goed werkt. Het bedrijf heeft een app ontwikkeld waarmee je zelf de degradatie te weten kan komen. En omdat het werkt met artificiële intelligentie hoef je geen dongle- of obd-verbinding te maken. Op de interface vul je gewoon de data in, zoals je laadgewoontes, gereden kilometers, model en batterijtype waarop de Clearwatt EV Healthchecker voorrekent wat de status van de tractiebatterij is. De app is te raadplegen via smartphone en kan sinds kort bij de stores van zowel Google als Apple worden gedownload voor 45 euro. Wagenparkbeheerders kunnen meerdere wagens ingeven. Het programmaatje maakt ook voorspellingen en legt een patroon van toekomstige verslechtering vast.
Makkelijk zat? Vraag is in hoeverre een app een correcte en waarheidsgetrouwe diagnose kan maken van een belangrijk technisch onderdeel als een tractiebatterij. Het doet denken aan een lichamelijke gezondheidscheck door een smartwatch ... Experten wijzen erop dat vooral een meetstandaard zich opdringt, anders dreigt alleen maar meer verwarring voor de consument.
Om deze onzekerheden aan te pakken, werkt de VN aan een wereldwijd technisch reglement voor EV-batterijen. In de EU treedt de Euro 7-regelgeving in werking op 1 juli 2025, waarbij batterijen na vijf jaar minstens 80% van hun oorspronkelijke capaciteit moeten behouden, en 72% na 8 jaar. Dit zou fabrikanten verplichten om een batterijgezondheidsmonitor in te bouwen, toegankelijk voor bestuurders en handelaars. Uiteindelijk moet een robuust checksysteem de uitweg tonen, een beetjs zoals de Car-Pass voor tellerfraude.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be