Elektrisch

Bufferaccu biedt oplossing voor massaal opladen

Elektrische auto’s staan intussen op punt, maar het laadnetwerk baart nog zorgen. Zeker als er veel EV-rijders tegelijk hun batterij willen opladen. Hier kan de bufferaccu dé oplossing bieden.

Geschreven door Alain De Jong | 01/10/2021

Aan veel laadstations is het aantal oplaadpunten beperkt. Dat is deels te wijten aan het feit dat de stroomtoevoer op die locatie te gering is om een groot aantal autobatterijen tegelijk te kunnen opladen.

De oplossing ligt voor de hand: een zogenaamde ‘bufferaccu’ die elektriciteit opslaat die later weer aangewend kan worden. Net als een powerbank voor je smartphone, die je gebruikt op momenten of plaatsen waar je niet kan inpluggen op het elektriciteitsnetwerk.

Piekbelasting opvangen

Momenteel lopen er verschillende proefprojecten die aantonen dat deze opstelling met een bufferaccu aan de laadstations een belangrijke stap kan zijn in de finale doorbraak van de elektrische auto. Zo heeft de Nederlandse energieleverancier Vattenfall in Amsterdam een laadstation met een bufferaccu geïnstalleerd waar 16 auto’s tegelijk hun batterij kunnen bijladen zonder het risico het elektriciteitsnet te overbelasten.

Voor deze batterij geldt een capaciteit van 336 kWh waaruit de gebruikers via een snellader de vereiste stroom trekken. Daarna wordt de bufferaccu steeds weer volgeladen. Dit systeem biedt zeker een oplossing voor snelladen op plaatsen die geen hoge piekbelasting van het elektriciteitsnetwerk aankunnen.

Ook Shell test bij een tankstation in Zaltbommel (NL) een gelijkaardig systeem uit met een opslagcapaciteit van 350 kWh en twee laadpalen met een laadvermogen tot 175 kW. Hierbij is het bedoeling dat het systeem ook in de andere richting werkt, zodat de bufferaccu eveneens elektriciteit aan het netwerk kan terugleveren op piekmomenten.

Focus op snellaadnetwerk

Deze technische ontwikkeling sluit aan bij de visie van verschillende autoconstructeurs dat de capaciteit van de autobatterijen niet extreem moet worden uitgebreid. Onlangs vestigde de Lucid Air een nieuw autonomierecord door ruim 800 km op één batterijlading af te leggen en komt de kaap van 1.000 km autonomie in zicht.

Maar tegelijk liet BMW bij monde van David Alfredo Ferrufino Camacho, de projectleider van de BMW i4, weten “dat een rijbereik van 600 km ruimschoots volstaat en dat het investeren in snellaadnetwerk minstens even belangrijk is.”

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's