Elektrisch

Deze Porsche 911 heeft een verrassing onder de motorkap

Gerestaureerd door de Bulgaarse specialist Modern Classics, werd deze Porsche 911 helemaal bij de tijd gebracht. Hij mag zelfs alle LEZ’s binnen, want zijn zescilinder boxermotor werd ingeruild voor een veel milieuvriendelijker exemplaar. Voel je de bui al hangen?

Geschreven door Maxime Hérion | 10/04/2022

De Porsche 911 SC (Super Carrera) werd van 1977 tot 1983 in Stuttgart geproduceerd en verving zowel de 911 2.7 als de 911 Carrera 3 liter. Van laatstgenoemde behield hij het 3-literblok, al werd die centrale voor de gelegenheid teruggebracht tot 180 pk. Gelukkig voorzag het merk een Bosch K-Jetronic injectiesysteem, waardoor hij zuiniger en soepeler opereerde bij lage toerentallen.

Porsche 911 SC

Advertentie

De 911 SC was erg populair wegens zijn gebruiksgemak en consistentie. Vanaf 1980 werd zijn vermogen opgevoerd tot 188 pk en het jaar daarop bereikte het 204 pk, wat hem weer wat Porsche-waardiger maakte.

Porsche 911 SC Targa

Tot 1983 was de SC verkrijgbaar als coupé en Targa met een afneembaar dak. Een cabriolet werd ook geproduceerd, maar slechts gedurende één jaar aangeboden. Bij verzamelaars is deze 911 tegenwoordig bijzonder geliefd.

911 Carrera S Cabriolet

Wég met de ziel?

Het Bulgaarse bedrijf Modern Classics weet goed genoeg dat dit model een publiekslieveling is, al weerhield dat de eigenaars er niet van om een eigen, volgens porschisten controversiële versie van de 911 SC Targa te bouwen, namelijk een 100% elektrisch exemplaar.

Porsche 911 SC Modern Classics

Niet alleen de motor, waarover zo meteen meer, is hypermodern. Het bedrijf ging volledig los en installeerde een hedendaags infotainmentsysteem en veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, ESP en Hill Start Assist.

Porsche 911 SC EV

Het interieur bezit leder, Alcantara, blauwe accenten en een op maat gemaakte bagageset achter de stoelen.

Porsche 911 SC EV

Nog steeds een Duitse motor

Het belangrijkste hebben we voor het laatst gehouden. Zoals hierboven aangegeven, zwierde Modern Classics de zescilindermotor van de Porsche in de vuilbak en kwam er een elektrisch blok in de plaats. Geen onbekende centrale trouwens, want BMW propte hem eerder al in de kleine i3.

De nieuwe krachtbron ontwikkelt 186 pk, een vergelijkbaar vermogen met vroeger. Zijn 42 KWh-batterij zou een actieradius van 250 km moeten opleveren, wat natuurlijk niet gigantisch is. Hetzelfde geldt voor de (begrensde) topsnelheid van 160 km/u.

Gelukkig valt de sprinttijd (0-100 km/u) beter mee. De firma claimt 6,8 seconden, wat hem sneller doet optrekken dan de oorspronkelijke SC. Toch een opsteker dus. En wat met de prijs? Die werd (nog) niet bekendgemaakt…

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook