Het steeds sneller opladen is een van de grootste toekomstige uitdagingen voor elektrische auto’s. Naast een grotere flexibiliteit maakt snel opladen ook de installatie van accu’s met een lagere capaciteit mogelijk. Die hebben minder grondstoffen nodig en maken auto’s op batterijen minder duur.
De vooruitgang op het gebied van opladen staat zeker niet stil, vooral onder invloed van de Chinezen. Zeekr, een merk van de Geely Group (Volvo, Polestar, Lotus, enz.) dat al aanwezig is op de Europese markt, maar nog niet in België, positioneert zich als een luxemerk en zet daarom een aantal exclusieve innovaties en functies in de kijker, vooral voor de batterij.
Ultrasnelle batterij
Zeekr is een ernstige fabrikant, want het gamma omvat al drie modellen: de 001 en 007 en de grote bestelwagen 009. En er komt nog meer: er is ook de MIX, een grote autonoom rijdende elektrische MPV die in 2025 moet verschijnen, en de SUV 7X die rechtstreeks in concurrentie gaat met de Tesla Model X.
Maar het is niet zijn modellenportfolio waar Zeekr het de laatste tijd over heeft, maar zijn batterijen, vooral met de komst van een gloednieuw exemplaar dat in slechts 15 minuten volledig kan worden opgeladen, wat het comfort tijdens lange reizen enorm verhoogt. Ter herinnering, Zeekr presenteerde een paar maanden geleden al de Golden Brick-accu, die je in 15 minuten kan opladen. Het was een kwestie van tijd dus alvorens het merk zijn innovatie zou “oprekken”.
Advertentie – lees hieronder verder
LFP-technologie
Deze nieuwe batterij maakt gebruik van een LFP-chemie (lithium-ijzer-fosfaat), die steeds populairder wordt vanwege de lagere kosten in vergelijking met NMC (nikkel-mangaan-kobalt). Weliswaar hebben deze laatste een iets hoger energiedensiteit, maar tegenwoordig is het de prijs die telt, zowel voor fabrikanten als voor klanten. Bovendien zal de LFP-technologie zich blijven verbeteren en is de kans groot dat we manieren zullen vinden om de energiedichtheid van deze packs te verhogen.
Dat gezegd zijnde, LFP-batterijen zijn nog steeds erg efficiënt als het aankomt op oplaadsnelheid. En dat is het geval met dit nieuwe pack, dat volgens Zeekr 5,5 C haalt, wat betekent dat het verwerkbare vermogen tijdens het opladen 5,5 keer hoger ligt dan zijn capaciteit. Anders gezegd, hiermee kun je een batterij van 100 kWh met een vermogen van 550 kW opladen. Het resultaat is dat de door Zeekr ontwikkelde batterij in slechts tien en een halve minuut van 10% tot 80% kan worden opgeladen. Een flinke vooruitgang, vooral omdat Zeekr erbij vertelt dat de batterij ook zeer goed presteert onder extreme temperaturen. Bij -10 graden kan het pakket bijvoorbeeld in 30 minuten worden herladen van 10 tot 80%, wat net zo snel is als een huidige batterij in ideale omstandigheden.
Al in 2025?
Voor dit soort energie zijn natuurlijk geschikte opladers nodig. Denk daarbij aan de V3-laadpunten die we eind vorig jaar onthulden en die 800 kW kunnen ontwikkelen. Dit zijn de krachtigste oplaadpunten ter wereld. Ter herinnering: Tesla biedt 350 kW op zijn V4 Superchargers, terwijl de Ionity-terminals met het label “400 kW” in feite “maar” 200 kW per stopcontact bieden.
Als we het gespecialiseerde Amerikaanse nieuwskanaal Electrek mogen geloven, is deze nieuwe batterij meer dan windowdressing en verschijnt deze volgend jaar op de sedan Zeekr 007. In theorie krijgt ook de 001 hem. Maar dit is een straatje zonder einde want CATL en BYD hebben al een batterij ontwikkeld met een oplaadsnelheid tot 6C.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be