De grote doorbraak van elektrische wagens kent nog enkele hinderpalen. Zo moet de laadinfrastructuur nog verder worden uitgebreid, de prijzen van de EV’s moeten verder dalen, vooral door een verruiming van het aanbod met kleinere modellen, en de accu’s moeten sneller opgeladen kunnen worden. Eens dat verschil met de klassieke auto’s met verbrandingsmotoren is weggewerkt, houdt eigenlijk niets de transitie naar elektrisch rijden tegen en kan de ambitie van de Europese Unie om iedereen aan de stekker te krijgen eindelijk gerealiseerd worden.
6C laadmodus
Voor een van die problemen lijkt alvast een oplossing in de maak met een nieuwe technische ontwikkeling vanuit de auto-industrie. En die komt niet onverwacht uit Chinese hoek. Car News China meldt dat de autoconstructeur BYD en de batterijproducent CATL een nieuw type accu ontwikkelen die in slechts 10 minuten volledig kan worden opgeladen, wat amper langer is dan het volgooien van een benzinetank. Hiermee lijkt de handicap van de lange laadtijden dus volledig te zijn weggewerkt.
Deze BYD Blade 2.0 en CATL Qilin 2.0 zijn LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat) met een ‘6C’ laadmodus. Dit betekent dat de laadsnelheid zesmaal hoger is dan de capaciteit van de batterij. Hiermee wordt inderdaad een nieuwe standaard gezet. Dit is mooi, maar natuurlijk moet ook de laadinfrastructuur aangepast zijn voor deze hoge laadsnelheden. Anders blijft het een theoretische waarde die in de realiteit nooit gerealiseerd kan worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Als je bijvoorbeeld een accu van 100 Ah in de 6C-modus wil laden moet je een stroomsterkte van 600A gebruiken, die uiteraard niet overal beschikbaar is. Dit betekent dat er tegelijk een nieuwe generatie van laadstations moet worden uitgerold, die gekoppeld zijn aan een elektriciteitsnetwerk dat deze hoge stroomwaarden kan bieden. Anders blijft de beperking van trager laden aan lagere vermogens uiteraard gelden.
Bovendien is deze nieuwe batterij van BYD en CATL nog niet volledig productieklaar en zeker nog niet in de handel, zodat bij dat volledig opladen van de accu in 10 minuten toch nog enig voorbehoud geldt. Een punt daarbij is bijvoorbeeld dat het piekvermogen meestal niet over de hele laadcyclus van een volledig lege tot compleet volle accu kan worden aangehouden. Zo kan bijvoorbeeld de Zeekr 001 met een 5C batterij inderdaad in 11,5 minuten laden, maar slechts voor 10% tot 80% van de accucapaciteit. Dit is een range die vaak wordt gebruikt, maar in realiteit gaat het dus maar over een laadcapaciteit van 70% van de hele accu.
Grote investeringen nodig
Verder details over de nieuwe accu’s van BYD en CATL zijn nog niet bekend en evenmin werd er al een lanceringsdatum vermeld wanneer deze batterijen in nieuwe voertuigen zullen worden gebruikt. Wat de laadstations betreft, is het noodzakelijk dat er ook werk wordt gemaakt van een aanpassing van de huidige 4C-laadstations met een maximumvermogen tot 480 kW en 615A via een upgrade van zowel dat vermogen als de stroomsterkte om samen met de nieuwe generatie batterijen te evolueren naar een 5C en later een 6C modus.
In China is die fase al ingezet, want Huawei nam zijn 600 kW snelladers in gebruik terwijl Li Auto tegen volgend jaar 5.000 5C-snelladers wil installeren. Uiteraard vereist die uitbouw, aanpassing en upgrade van het laadnetwerk grote investeringen, die gedragen moeten worden door de providers en de overheid. Het is duidelijk dat China ook op dit vlak weer een voorsprong neemt en dat Europa andermaal op achtervolgen is aangewezen ondanks alle grootspraak over de elektrische transitie van de Europese Unie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be