België loopt storm voor de elektrische wagen. Dit succes is vrij recent, omdat het vooral komt door de belastingvoordelen die de overheid toekent aan bedrijfswagens. Noteer hierbij dat de 100% aftrekbaarheid enkel blijft gelden voor volledig elektrische voertuigen, terwijl ze voor verbrandingsauto’s, hybrides en zelfs plug-in hybrides snel zal verdwijnen.
Sinds de invoering van dit systeem, dat vanaf 2026 volledig operationeel zal zijn (en dus zeer nadelig wordt voor thermische motoren), is de verkoop van elektrische auto’s aanzienlijk gestegen tot 1 op de 10 nieuwe auto’s (10,3%). Dat betekent echter ook dat er meer elektrische auto’s moeten worden opgeladen. Volgens de website Chargemap telt België meer dan 11.000 laadstations met bijna 37.000 laadpunten. Dat lijken er veel, maar het is eigenlijk nog niet genoeg. Vandaar de noodzaak om er meer te plaatsen, maar waarschijnlijk met ook iets andere varianten die handiger te integreren zijn in bepaalde omgevingen en ook gemakkelijker te gebruiken zijn. Wat kunnen we zoal verwachten?
Aan de lantaarnpaal
Laden in stedelijke gebieden is logistiek bijzonder complex. Omdat het noodzakelijk is om veel terminals te voorzien en als er veel elektrische voertuigen, is het ook noodzakelijk dat er een vlotte rotatie kan plaatsvinden. Daarom is het zinvol om laadpalen rechtstreeks op straatmeubilair zoals straatverlichting aan te sluiten, wat al het geval is in Berlijn (Ubitricity) of Londen. Dit systeem zorgt voor een mooie flexibiliteit en rendabiliteit van de bestaande installaties, die meestal ook zeer talrijk zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Via inductie
De fabrikanten blijven zoeken naar alternatieven naast de kabels om zowel auto’s als mobiele telefoons op te laden: bijvoorbeeld draadloos door inductie. Deze optie is interessant omdat daarmee de laadpalen in de grond worden geïntegreerd. Bijvoorbeeld op een parkeerplaats, waardoor het mogelijk is plaats te winnen of het de gebruiker van een elektrische auto makkelijker te maken. Onlangs hebben Zweedse onderzoekers een apparaat ontwikkeld dat een vermogen van 500 kW toelaat. Het resultaat: een batterij kan in minder dan 10 minuten tot 80% worden opgeladen.
In de stoeprand
Een ander voorbeeld van intelligente integratie is de plaatsing van laadpunten in de stoepranden. Een beetje zoals het installeren van stopcontacten langs een muur in kantoren. Het Duitse bedrijf Rheinmetall biedt dit aan. Het voordeel is duidelijk: ruimtebesparing en bereikbaarheid.
Een oplaadbare weg
De oplaadbare weg is duidelijk de heilige graal waar de sector op hoopt. Deze oplossing biedt niet enkel meer flexibiliteit voor gebruikers, maar laat ook toe de grootte van de batterijen aanzienlijk te verkleinen. En dus ook de prijs van auto’s. Toch is de implementatie ervan complex én kostelijk. Verschillende landen testen deze oplossing momenteel. Dit is het geval in Duitsland, Italië of de Verenigde Staten.
Verwisselbare batterijen
Maar waarom in hemelsnaam je auto opladen als het accupakket binnen enkele minuten kan worden verwisseld? Dit concept is al eerder gebruikt door Renault en het Israëlische bedrijf Better Place, maar het verhaal is geëindigd in een faillissement en grote verliezen. Toch heeft de verwisselbare batterij een toekomst.
Het Chinese merk Nio heeft inderdaad hiervoor gekozen. Momenteel zijn meer dan 800 wisselstations in gebruik in China en de operatie duurt slechts 5 minuten. Dat is de tijd om klassiek vol te tanken. Er zijn dus veel oplossingen, alleen moeten we nog wat geduld oefenen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be