De voorbije dagen stonden de Kempen in rep en roer omwille aanpassingen aan de regels rond elektrisch laden op straat. Vele mensen die in een rijhuis of een appartement wonen en een elektrische auto bezitten maar geen eigen oprit hebben, laden deze namelijk op aan hun deur en leggen daarvoor een kabel over het voetpad. Al dan niet onder een mat of een andere bescherming om de voetgangers of fietsers niet te hinderen.
Ongeoorloofd gebruik openbare ruimte
Maar in principe is dat verboden, omdat je dan ongeoorloofd gebruik maakt van de openbare ruimte en daar hinder kan veroorzaken. Vele gemeenten laten dit oogluikend toe, zolang er geen hinder is en er geen klachten van andere burgers binnenkomen. Zo liep het tot hiertoe ook in de Kempen, waar hier en daar gebruikers hun laadkabels over de stoep uitrolden om tot bij hun EV te geraken. Problemen werden er niet gemeld, maar toch heeft de Politiezone Neteland, waartoe de gemeenten Herentals, Grobbendonk, Herenthout, Olen en Vorselaar behoren, beslist dat laden over de stoep voortaan verboden is.
Deze regel werd in het politiereglement van het Neteland opgenomen en bepaalt dat het vanaf 1 juli 2024 verboden is om laadkabels, -matten, -goten, -sleuven, of -armen over de openbare weg, over het fietspad of over het voetpad te laten lopen op straffe van een GAS-boete van enkele honderden euro’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook geen benzinepomp tegen gevel
“Je zet toch ook geen benzinepomp tegen je gevel?”, reageert de Herentalse burgemeester Mien Van Olmen (CD&V) op GVA.be. “Met het verbod willen we vermijden dat dit fenomeen echt uit de hand loopt en dat je om de zoveel huizen over een kabelmat of kabelgoot, of onder een laadarm moet stappen. We willen ook onveilige situaties vermijden, waarbij mensen of fietsers door een kabel ten val kunnen komen. Wie geen oprit of garage heeft aan zijn woning, verwijzen we door naar de talrijke publieke laadpalen langs onze straten.”
De nieuwe maatregelen van de gemeenten uit het Neteland zorgden al voor tal van ontevreden reacties van EV-rijders die tot voor kort noodgedwongen over de stoep konden opladen en dat meestal in veilige omstandigheden deden, maar dat nu niet meer mogen. Ze zijn teleurgesteld omdat dit in vele andere gemeenten nog wel is toegelaten en voormalig Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) de gemeenten een tijdje geleden zelfs opriep om laadkabels over de stoep toe te laten. Weliswaar mits de nodige voorzorgsmaatregelen, zoals bijvoorbeeld een rubberen mat over de kabel of via een laadarm die hoog over het voetpad hangt, zodat mensen niet vallen over de laadkabels. Dat is het geval in onder meer Brugge, Roeselare, Deinze en Harelbeke, waar de gemeente zelfs speciale stoeptegels plaatst waarin de kabel verzinkt, zodat niemand gevaar loopt.
Probleem in steden
Als nog meer gemeenten en steden laadkabels over de stoepen gaan verbieden, kan dit wel eens een rem zetten op de doorbraak van de elektrische auto in ons land. Volgens een analyse van de FOD Mobiliteit ligt de opkomst van de elektrische wagens in een stedelijke omgeving lager dan in landelijke gemeenten en is een mogelijke verklaring hiervoor het ontbreken van oplaadmogelijkheden aan de eigen woning. In steden heb je inderdaad meer rijhuizen en appartementen, waardoor eigenaars van elektrische auto’s vaker op zoek moeten naar een publieke laadpaal om hun voertuig op te laden, wat minder comfortabel is dan wanneer je een eigen laadpaal op je oprit of in je garage kan installeren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be