Elektrisch

Gemeente gunt EV-rijder geen laadpaal voor de deur

De automobilist die vol enthousiasme overschakelt op elektrisch rijden wordt daar helaas niet altijd voor beloond. Zeker wie geen oprit of garage heeft om een laadpaal te installeren, krijgt al eens de zwarte piet toegeschoven. Dat mocht een inwoner van de Nederlandse gemeente Winterswijk ondervinden, die geen laadpaal voor de deur krijgt.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 24 aug. 2021 | Leestijd: 4 min

Jeroen van de Kaa koos bewust voor een elektrische auto omdat hij het milieu wil sparen, maar daar heeft hij nu dik spijt van. Niet dat zijn Chevrolet Volt niet aan de verwachtingen voldoet, integendeel. Maar de Nederlander woont in een rijhuis, zonder oprit of garage, en moet zijn plug-in hybride auto dus opladen aan een publiek laadpunt of door een kabel over het voetpad van zijn huis naar zijn wagen te leggen.

Dat loopt echter niet van een leien dakje omdat de gemeente Winterswijk, waar hij woont, dwarsligt. Op Tubantia.nl deed van de Kaa zijn beklag over deze volgens hem onzinnige toestand.

Advertentie – lees hieronder verder

Jeroen van de Kaa zegt “in een goede oplossing te hebben geïnvesteerd die hem toelaat te snelladen met zijn eigen goedkope stroom afkomstig van de zonnepanelen op het dak van zijn huis.” Hij legde een tweefase-aansluiting in de voortuin zodat hij daar een snellader op kan aansluiten, die hij aan een lantaarnpaal op de stoep vastmaakt, zodat hij daar zijn Volt eenvoudig en goedkoop kan opladen.

Boete van 200 euro

Alleen ligt er op het kleine stukje stoep inderdaad een kabel, en dat is niet naar de zin van de gemeente. Die liet weten dat “laadkabels, ook al zijn ze voorzien van afdekmatten, kunnen leiden tot onveilige situaties en het trottoir minder toegankelijk maken voor mensen met een beperking. En dat een lader aan een lantaarnpaal bevestigen evenmin mag.” Als van de Kaa dat toch doet, kan hij een boete van ruim 200 euro krijgen.

De man heeft de gemeente al tal van oplossingen voorgesteld die hij zelf wil bekostigen, zoals de kabel onder de stoeptegels of in een kabelgoot leggen, of de voortuin om te vormen tot parkeerplaats. Maar geen ervan werd geaccepteerd.

Daarom wordt Van de Kaa verplicht zijn auto aan een openbare laadpaal te hangen, maar daar kost de stroom twee tot drie keer zoveel als thuis. Bovendien liet de gemeente weten dat er voorlopig ook geen nieuwe laadpalen bijkomen omdat de bestaande infrastructuur nog niet aan het maximale gebruik zit.

“Ongelooflijk…”, zucht de EV-rijder, “Winterswijk wil dat er zoveel mogelijk elektrisch gereden gaat worden en dan krijg je dit te horen. Ik moet nog zien of ik überhaupt elektrisch blijf rijden, want mijn zin en motivatie is stilaan over.”

Mag je in België een laadkabel over de stoep leggen?

Cable de recharge sur trottoir

Ook bij ons is het strikt genomen niet toegelaten om een laadkabel over de stoep naar de auto te leggen, maar wordt deze praktische oplossing wel gedoogd in sommige steden, waaronder Brugge. “Mensen zonder oprit of garage die geen publieke laadpaal in de buurt hebben, moeten toch ook hun wagen kunnen opladen”, argumenteert burgemeester Dirk De fauw (CD&V) van Brugge.

Foto : Jeroen Van de Kaa / Facebook

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon