Elektrisch

GM bouwt batterij met rijbereik van 1.000 km

De wedloop naar de krachtigste autobatterij gaat onverminderd door. Nu kondigt General Motors de ontwikkeling aan van een batterijpakket met een actieradius van ruim 600 mijl of bijna 1.000 km. Wie doet beter?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 10 okt. 2021 | Leestijd: 3 min

In de ontwikkelingscentra van de automerken ligt de focus tegenwoordig volledig op de elektrische aandrijvingen en de bijbehorende batterijpakketten. Ook bij General Motors dat zeker de elektrificatietrein niet wil missen en daarvoor een paar 100 miljoen dollar gaat investeren in het nieuwe Wallace Battery Cell Innovation Center in Michigan (VS).

GM Wallace Battery Cell Innovation Center

Advertentie – lees hieronder verder

De Amerikaanse constructeur wil vooral inzetten op de capaciteit van zijn batterijen die zijn voertuigen een actieradius van 600 mijl of bijna 1.000 km moeten verzekeren. Daarmee behoort de range anxiety (de angst om onderweg zonder stroom te vallen), die nu nog veel mensen weerhoudt om al voor een elektrische auto te kiezen, definitief tot het verleden.

Met dat rijbereik van bijna 1.000 km dat GM aankondigt wordt een grote stap in de technologische ontwikkeling van de autobatterij gezet, omdat de huidige autonomie van de betere modellen op de markt – bijvoorbeeld de Tesla Model S – rond de 500 km schommelt.

Lucid Air biedt al 837 km

De huidige koploper op vlak van rijbereik is de Lucid Air met 837 km, die General Motors dus gewoon koudweg wil voorbijrazen. De aankondiging van het Amerikaanse concern trekt de aandacht, maar natuurlijk zit ook de concurrentie niet stil. Ook de nieuwe Tesla Roadster die in 2023 wordt verwacht zou eveneens de kaap van 1.000 km halen, net als waarschijnlijk nog verschillende andere modellen die tegen die tijd op de markt komen.

BMW zet in op uitbouw laadnetwerk

Toch gaat niet elk automerk blind mee in deze wapenwedloop naar de grootste batterij. BMW verkondigde onlangs nog dat “1.000 kilometer autonomie geen doel op zich is voor zijn volledig elektrische auto’s, maar dat 600 km meestal volstaat”.

Volgens David Alfredo Ferrufino Camacho, de projectleider BMW i4,moet men in de eerste plaats nadenken over het marktsegment waarin een voertuig is gepositioneerd en ook inzetten op een degelijk en logisch laadnetwerk. “Daarmee zullen lange ritten altijd mogelijk zijn, zelfs voor voertuigen met een beperkte actieradius”, stelt Ferrufino Camacho.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon