Elektrisch

Twee landen goed voor helft van Europese laadpunten

De uitrol van het netwerk van laadpunten voor elektrische auto’s verloopt niet overal even vlot in de Europese Unie. Zo meldt de sectorvereniging ACEA dat Nederland en Duitsland instaan voor de helft van alle laadpunten en dat de overige 25 EU-lidstaten dus flink achterop hinken.

Geschreven door Alain De Jong | 23/06/2022

In de Europese Unie zijn naar schatting momenteel een goede 300.000 oplaadpunten voor elektrische auto’s te vinden. Een aantal dat de volgende jaren nog zeer sterk moet stijgen met de verplichte overgang naar voertuigen met een elektrische aandrijving. Maar die uitrol van het laadnetwerk blijkt toch zorgen op te leveren, volgens een bericht van sectorvereniging ACEA, omdat sommige landen daar al stevig werk van hebben gemaakt, terwijl vele andere nog eigenlijk nergens staan op dit vlak. Een recente studie van ACEA toonde immers aan dat in de EU tegen 2030 zowat 6,8 miljoen publieke laadpunten nodig zullen zijn om op dat moment alle elektrische auto vlot van stroom te kunnen voorzien.

Le déploiement du réseau de points de charge dans l'Union européenne se fait à un rythme inégal.

Advertentie

In de huidige toestand is Nederland koploper met een goede 90.000 laadpunten (29,4 % van het totaal in de EU), terwijl Duitsland er ongeveer 60.000 (19,4 %) telt. Samen zijn deze landen dus goed voor bijna de helft van alle laadpunten op dit moment in de EU, terwijl ze slechts 10 % van de totale oppervlakte van de EU beslaan. Frankrijk (37.128 laadpunten), Zweden (25.197) en Italië (23.543) volgen al op geruime afstand, en België (13.695) staat op de zesde plaats in de rangschikking met 4,5 % van de laadpunten in de EU.

Slechts 57 laadpunten in Cyprus

Opmerkelijk is ook de grote kloof tussen koploper Nederland in deze rangschikking en de rode lantaarn Cyprus met slechts 57 laadpunten. Onze noorderburen hebben dus zowat 1.600 keer meer laadpalen dan het eiland in de Middellandse Zee. Daar en op nog vele andere plaatsen is dus nog heel veel werk aan de winkel om de overgang naar de elektrische auto mogelijk te maken.

Le déploiement du réseau de points de charge dans l'Union européenne se fait à un rythme inégal.

En dan spreken we nog enkel over het netwerk aan laadpunten voor elektrische auto’s dat sterk achterop hinkt. Daarnaast is er ook de voorziening aan groene stroom die totaal mank loopt in de Europese Unie. Zo kondigden Duitsland en Nederland onlangs nog aan dat ze hun sterk vervuilende steenkoolcentrales weer op volle toeren laten draaien om voldoende stroom te kunnen produceren. Inderdaad, het hele transitieverhaal verloopt met horten en stoten.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's