De overgang naar elektrisch rijden is ingezet. En dat betekent ook dat er weldra veel meer elektrische wagens op de tweedehandsmarkt zullen komen. In deze beginfase van de elektrificatie zetten vooral de bezitters van een bedrijfswagen de overstap naar een EV, daarbij geholpen door de fiscale stimulansen. Maar weldra gaan ook de privérijders volgen als het aanbod van gebruikte EV’s groter en betaalbaar wordt.
En dan is het belangrijk goed te kunnen oordelen over de staat van de aandrijfbatterij van de elektrische wagen die je wil aankopen. De klassieke diagnoses geven al een goed idee van de algemene staat van de wagen, maar natuurlijk wil je ook graag weten in welke toestand de aandrijfbatterij van die elektrische auto verkeert, aangezien dit een van de duurste en cruciale componenten van het voertuig is.
Objectieve vergelijking
Dat kan je uiteraard niet met het blote oog of een voltmetertje doen. Wel, mobiliteitsorganisatie VAB biedt de oplossing met een specifieke test die de State of health (SOH) of gezondheidstoestand van de batterij nagaat op een uniforme en objectieve manier, los van de automerken zelf. Deze SOH wordt in een percentage uitgedrukt, zodat je gebruikte EV’s van verschillende merken eenvoudig met elkaar kan vergelijken.
Advertentie – lees hieronder verder
De testmethode van de VAB houdt rekening met verschillende parameters waaronder het aantal laadcycli, de laadsnelheid, de afgelegde kilometers en de leeftijd, maar ook met specifieke elementen zoals het verschil in spanning tussen de batterijcellen onderling. Deze tests gebeuren in het VAB-diagnosecentrum waar iedereen terecht kan.
Er is keuze uit een snelle flashtest (€ 69) die al na 5 minuten een beeld geeft over de batterij en het oplaadsysteem. Daarnaast is er een premiumtest (€ 99) waarbij de volledig opgeladen batterij onder belasting wordt gemonitord en je een uitgebreider testrapport krijgt.
Foto: VAB – Wim Kempenaers
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be