De elektrische auto heeft het moeilijk om echt door te breken. Er is natuurlijk de kwestie van prijs en actieradius, maar ook de kwestie van plezier. Of beter gezegd, de angst om niet – of minder – plezierig te zijn. Om dit te verhelpen, doen fabrikanten er alles aan om klanten te overtuigen, met gimmicks zoals kunstmatige ‘motorgeluiden’ of nepversnellingsbakken die trappen simuleren, zodat bestuurders de schijn van een mechanisch gevoel ervaren.
Deze aanpak is fundamenteel fout volgens Porsche, dat stelling heeft genomen tegen bepaalde voorbeelden van dit genre, zoals de Hyundai Ioniq 5 N, die een nepversnellingsbak gebruikt. De Duitse fabrikant vindt dit nutteloos en zelfs een stap achteruit. Ambiance!
Superioriteit van de elektromotor
De Duitse fabrikant verdedigt zijn standpunt op basis van de superioriteit van de elektromotor ten opzichte van de verbrandingsmotor en weigert deze technologie over te nemen. Maar waarom?
Advertentie – lees hieronder verder
Het was Lars Kern, fabrieksrijder van Porsche, die het antwoord gaf: voor hem heeft deze technologie geen enkele toekomst. “Waarom zouden we genoegen nemen met slechter?” vraagt hij, erop wijzend dat de krachtoverbrenging van een elektromotor in wezen efficiënter is dan die van een verbrandingsmotor. Lars Kern gaat nog verder en beschrijft de aanpak van Hyundai als achterhaald en oninteressant, een scherpe kritiek die vragen oproept over de toekomst van innovatie in de sector van elektrische voertuigen. Ter herinnering: Hyundai is niet de enige die aan deze technologie werkt of deze toepast. Toyota overweegt het ook.
Gadget of aanwinst?
De Hyundai Ioniq 5 N is met zijn 650 pk en 770 Nm koppel ontegensprekelijk een formidabele elektrische sportwagen. Maar vreemd genoeg is het net die namaakversnellingsbak en niet zijn prestaties die het gesprek van de dag zijn. Ter herinnering: deze innovatie simuleert het schakelen van een versnellingsbak met dubbele koppeling en bootst zo het gedrag van een auto op fossiele brandstof na. Hoewel deze technologie goed is ontvangen door sommige bestuurders en autocritici, wordt hij lang niet door iedereen geprezen.
Zoals je ziet draait het bij Porsche allemaal om efficiëntie. Het rendement van een elektromotor is meer dan 95%, terwijl die van een verbrandingsmotor nauwelijks 40% is. Daardoor is er geen versnellingsbak nodig om de efficiëntie van de motor te optimaliseren, die zijn koppel en vermogen onmiddellijk kan leveren, in tegenstelling tot een diesel- of benzinemotor. Deze moeten hogere toerentallen (2.000 tpm of meer) bereiken en aanhouden.
Porsche blijft zichzelf positioneren als een kampioen in efficiëntie, zoals blijkt uit de ‘Turbo’-aanduiding op sommige van zijn elektrische voertuigen. Voor de fabrikant is dit geen belediging, maar gewoon de voortzetting van een hang naar uitmuntendheid die in de toekomst zal worden voortgezet zonder versnellingsbak. Voor Porsche heeft het geen zin om oude en nieuwe technologieën te combineren en daarom is het noodzakelijk om het idee te verdedigen dat bepaalde waarden technologische veranderingen overstijgen om de coherentie en identiteit van het merk te behouden.
Is dit het einde van versnellingsbakken? Niet helemaal. We mogen niet vergeten dat de Taycan een van de zeldzame elektrische auto’s is met twee overbrengingsverhoudingen, zodat hij hoge snelheden kan bereiken – over het algemeen hebben elektrische auto’s en zelfs hybrides een beperkte topsnelheid, juist om de hoge kosten van een tweede overbrengingsverhouding aan de uitgang van de elektromotor te vermijden. De auto-industrie evolueert dus en daar zullen we aan moeten wennen – zonder verwijzingen naar achteruitgang of defaitisme. De elektrische auto staat nog in zijn kinderschoenen. Laten we hem wat tijd geven om zich te ontwikkelen. Net als de auto met verbrandingsmotor in zijn tijd, toch?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be