De elektrische auto blijft moeite hebben om mensen voor zich te winnen. Dat komt niet alleen omdat de elektrische auto nog altijd erg duur is om te kopen, maar ook omdat er nog altijd heel wat vooroordelen circuleren, bijvoorbeeld dat ze geen sensatie en dus geen rijplezier bieden.
Omdat het een ‘computer op wielen’ is, kun je een elektrische auto echter veel beter configureren dan een auto met verbrandingsmotor, in die mate zelfs dat een elektrisch model zich op veel andere manieren kan gedragen dan je misschien verwacht van zo’n auto.
Simulaties
Om het potentieel van elektrische auto’s te demonstreren en de grenzeloze capaciteit van ingenieurs om het karakter van het ene model te programmeren op het andere, hebben Toyota-ingenieurs verschillende modellen uit hun gamma nagebootst. Ze nodigden journalisten uit om hun indrukken te verzamelen. Er werd een eenvoudig stukje software ontwikkeld dat, naargelang de programmatie, in staat is om het gedrag van een Toyota Tundra (een enorme pick-up), een Passo (een kleine ‘kei car’) of zelfs een Lexus LFA (de supersportwagen van Lexus) te simuleren.
Advertentie – lees hieronder verder
De ingenieurs gingen nog verder, want ze hebben ook het interieur van deze elektrische auto’s onder handen genomen door een versnellingspook, een koppeling en zelfs een toerenteller toe te voegen. Deze onderdelen zijn verbonden met sensoren en kunnen perfect het gedrag van een verbrandingsmodel met een mechanische versnellingsbak simuleren of doen alsof de benzinemotor afslaat (die uiteraard ontbreekt in de elektrische auto). Een gewaagde zet. Nu begrijpen we ook waarom Toyota een handgeschakelde versnellingsbak voor een elektrische auto liet patenteren…
Wat is het nut?
Je kunt je afvragen waarom Toyota zo veel moeite doet om het gedrag te simuleren van een auto met verbrandingsmotor, die in de nabije toekomst dreigt te verdwijnen. Het antwoord ligt voor de hand. “Om het rijden in een elektrische auto leuker te maken”, zeggen Toyota-medewerkers. Volgens Automotive News Europe, dat aan de tests kon deelnemen, waren de resultaten ronduit verbluffend: de bestuurder kon op een scherm zien in welke auto hij zogezegd reed (een Passo, Tundra of LFA). Niet alleen de motor presteerde helemaal anders, maar ook het hele chassis, met het gevoel van een wendbare auto die aan de weg kleefde. De simulatie van de Tundra pick-up was enkele seconden later dan weer helemaal anders. Volgens Automotive News Europe kon het simpelweg veranderen van een paar parameters de auto sportiever of langzamer maken, waarbij het motorgeluid drastisch veranderde.
Foto: screenshot YouTube Carscoops
Even verrassend voor de testers was een versie van de Lexus UX 300 uitgerust met een ‘valse’ handgeschakelde versnellingsbak, die alle sensaties kon reproduceren, zelfs als de bestuurder een fout maakte (haperende versnelling, schokken bij verkeerd gebruik van de koppeling enzovoort). Het valt nog te bezien of Toyota besluit om dergelijke technologie in een toekomstige productiewagen te integreren. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar misschien zien we dit wel in de kleine elektrische sportwagen die beloofd is voor 2026? Waarom niet?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be