Anti-inflatiemaatregelen: verlaging BTW op energie en beperking snelheid

In opdracht van de regering formuleerde een groep economen onder leiding van de gouverneur van de NBB verschillende maatregelen om de inflatie te bestrijden. Sommige maatregelen hebben betrekking op automobilisten, al gaan die waarschijnlijk niet in de gehoopte richting.

Gepubliceerd op 16 juni 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Anti-inflatiemaatregelen: verlaging BTW op energie en beperking snelheid

In het huidige economische klimaat dat wordt gekenmerkt door een stijgende inflatie, kregen zeven economen van de regering het mandaat om een reeks maatregelen uit te werken om het hoofd te bieden aan de stijgende energieprijzen en de algemene prijsstijgingen. Woensdag legde de gouverneur van de Nationale Bank van België (NBB), Pierre Wunsch, aan de regering het tussentijds verslag voor van deze expertgroep op het vlak van koopkracht en concurrentievermogen. Dat lag in de lijn der verwachtingen, omdat de overheid vooral de meest kwetsbare mensen wil beschermen.

Belgique_-_Bruxelles_-_Banque_Nationale_-_01

De door de expertgroep voorgestelde maatregelen zijn divers en gevarieerd en hebben ook betrekking op automobilisten, met name op vlak van BTW, al gaat hun voorstel enkel over gas en elektriciteit. Het idee is inderdaad om de BTW op deze energieën te verlagen, en dit op een duurzame manier (6%). Maar dit zou niet definitief zijn, want zodra de prijzen terugkeren naar een aanvaardbaar niveau, zou de BTW weer op het gebruikelijke tarief (21%) gebracht worden.

Het is dus een slim BTW-mechanisme. Helaas slaat deze maatregel niet op de brandstofprijzen, die op een recordhoogte staan. Volgens deskundigen is er echter een dringende noodzaak om fossiele brandstoffen geleidelijk af te bouwen en daarom moet het gebruik van deze brandstoffen ontmoedigd worden door een verlaging van de BTW en een verhoging van de accijnzen.

Advertentie – lees hieronder verder

Beperking bedrijfswagens en snelheid

Autoroute_A7_Mons

Experts raden ook aan om het aantal bedrijfswagens te verminderen. Rekening houdend met de noodzaak om minder energie te verbruiken, moeten ondernemingen die bedrijfswagens aanbieden aan hun werknemers fiscaal worden gestraft om deze praktijk te ontmoedigen die juist het brandstofverbruik stimuleert.

In dezelfde geest bevelen ze ook aan om de snelheid op de snelwegen te verlagen, eveneens met het oog op het verminderen van het verbruik van fossiele brandstoffen. Zoals we ons herinneren, is dit een voorstel dat vaak op tafel komt. Onlangs deed ook het IEA (International Energy Agency) deze aanbeveling. Hoeveel moet de snelheid dan verlaagd worden? De expertgroep gaf hierop geen commentaar. Wellicht wordt het initiatief overgelaten aan de politici die de beste balans op dit punt moeten vinden. Deze twee maatregelen zijn bedoeld om de verbruikte hoeveelheden brandstof meteen te verminderen.

Nog andere maatregelen

Beperkingen op vlak van energie of snelheid zijn slechts enkele van de voorgestelde maatregelen. De economen willen ook dat de overheid een tewerkstellingsgraad van 80% bereikt, als enige manier om de ongelijkheid te laten verdwijnen. Volgens hen zou de overheid ook een grondige vernieuwing moeten doorvoeren van het loonindexeringsmechanisme dat nu de bedrijven en hun concurrentievermogen bestraft. In plaats van het indexeren van de lonen, wordt een verlaging van de werkgeverslasten aangeraden, zodat de gezinnen hun netto-inkomen zien stijgen zonder dat dit op de cashflow van bedrijven weegt.

Volgens hen moeten ook de energiecontracten worden hervormd, vooral dan de voorschotten die niet transparant zijn. De maatschappijen zouden dus “ten minste één vast contract (met gereglementeerde opzegvergoeding) en een variabel contract moeten aanbieden, en de opname van de index en de benchmarks die worden gebruikt voor de indexering van variabele contracten moeten afvlakken. Maar op middellange termijn zou een meer fundamentele hervorming van de energieprijsvorming wenselijk zijn”, lezen we in het rapport aan de regering. Ook het sociale energietarief moet worden verlengd en uitgebreid, ook al kost het de overheid veel geld.

Dit is slechts een voorlopig rapport en het definitieve document wordt eind juni 2022 op de tafel van de regering verwacht. Dit zal een “diepgaande analyse van de huidige macro-economische situatie voorstellen, met name de aard en omvang van de huidige sociaal-economische schok”. Het valt dus af te wachten of er nog meer details zullen komen over de te nemen maatregelen. Intussen is er al reactie gekomen tegen deze maatregelen, met het argument dat ze alleen mogelijk zijn binnen grote bedrijven en veel minder bij KMO’s. Het debat is duidelijk nog maar net begonnen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.773 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.773 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.